Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag14.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Annonsörer

Efter protesterna i USA: Annonsörsföreningen självkritisk till mångfaldsarbetet

Publicerad: 10 Juni 2020, 13:58

Foto: Unsplash

Branschorganisationen ANA uppmanar sina medlemmar att göra allt i sin makt för att motverka rasism. Facebooks marknadschef Antonio Lucio har redan skrivit på.


Det brutala polisvåld som dödade afroamerikanen George Floyd har fått onekligen skapat svallvågor jorden runt, och fått företag och medier att prata om rasism på högsta ort och sändningstid. 

Nu tar även branschorganisationen ANA, The Association of National Advertisers, tagit bladet från munnen. I ett uttalande under tisdagen beskriver organisationen sitt eget mångfaldsbete som begränsat och skickade tillsammans med Alliance for Inclusive & Multicultural Marketing, ett brev till sina medlemsbolag med uppmaningen att lova att försöka öka mångfalden och inkluderingen. 

”Samtidigt som vi erfar en aldrig tidigare skådad förlust till följd av coronaviruset, fortsätter mörkhyade att möta ett urgammalt virus som har infekterat USA under fyra århundraden: rasism”, skriver man i brevet där man också skriver att de som en del av reklam- och marknadsföringsbranschen förpliktar sig att motverka rasism. 

”När USA marscherar för att motverka rasism, orättvisor och ojämlikhet mot mörkhyade vill marknadsförings- och reklamindustrin säga att vi ser er, vi hör er, vi är med er och vi åtar oss att göra allt i vår individuella och kollektiva makt för att få slut på systematisk rasism och nå jämlikhet och rättvisa”, skriver de.  

Man uppmanar också medlemsbolagen att implementera årliga mångfaldsrapporter och att lägga mer pengar på multikulturell marknadsföring. Flera högre chefer har redan skrivit på ANA:s uppmaning, bland annat Facebooks högste marknadschef Antonio Lucio och Kelloggs senior director of experience planning, Susan Seams.

Brevet kommer i veckan att publiceras som en annons i The New York Times, USA Today och Adweek. 

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.