Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Annonsörer

Facebooks annonsverktyg hotas av Apple-uppdatering – kan bli mindre effektivt

Publicerad: 12 Augusti 2020, 12:08

Facebooks vd Mark Zuckerberg.

I september kommer Apple att be användare om godkännande för att spåra deras användaraktivitet – något som förväntas slå hårt mot Facebooks riktade annonsering.


Ämnen i artikeln:

FacebookAnnonseringApple

När Apples nya operativsystem iOS 14 släpps i mitten av september kan det innebära en försämring vad gäller pricksäkerheten i Facebooks annonseringsverktyg. I takt med att släppet närmar sig uppges den sociala mediejätten ha hållit möten med flera tunga annonsörer. Det rapporterar The Information med hänvisning till källor. 

Tidigare har annonsörer kunnat rikta annonser genom att använda ett serienummer, kallat IDFA, kopplat till en specifik enhet. I det nya operativsystemet kommer alla användare dock först att få frågan om de ger tillåtelse till att spåra användaraktiviteten. Här förväntar sig annonsörer att få nej från många användare. Apple har drygt en miljard kunder med Iphones, och konsekvenserna kan därför bli stora. 

– Vårt perspektiv är att Facebook och riktade annonser är en livlina för småföretagare, särskilt under coronapandemin, och vi är därför oroliga över att aggressiva plattformspolicies kommer att kapa den i en tid då det är betydande för småföretagens tillväxt och återhämtning, har Facebooks ekonomichef David Wehner tidigare kommenterat enligt CNBC

Enligt ekonomichefen förväntar man sig att förändringen kommer att påverka Facebook redan under det tredje kvartalet, och än mer under årets fjärde kvartal. 

– Vi försöker fortfarande förstå hur dessa förändringar kommer att te sig och hur de kommer att påverka oss och resten av industrin. De kommer åtminstone att göra det svårare för apputvecklare och andra att växa genom reklam på Facebook och andra platser, säger David Wehner. 

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Ämnen i artikeln:

FacebookAnnonseringApple

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.