Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag10.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Annonsörer

Facebooks största annonsör ansluter sig till bojkott

Publicerad: 20 Juli 2020, 09:10

Från Disneys nya uppföljare i Starwars-serien.

Foto: Disney

Coca-Cola, Unilever, Starbucks och nu Disney. Listan över antalet bolag som drar in sin annonsering på Facebook i protest mot hatiskt innehåll på plattformen fortsätter att växa.


Ämnen i artikeln:

DisneyFacebook

Över 1000 företag har nu anslutit sig till bojkotten av Facebook, vilket beräknas kosta den sociala mediejätten över 20 miljoner kronor på månadsbasis – enbart i USA – i tappade annonsintäkter. 

Tunga annonsörer som Coca-Cola, Starbucks och Adidas har sedan tidigare dragit tillbaka all annonsering på Facebook. Nu ansluter sig Disney till bojkotten. Det rapporterar Wall Street Journal.

Underhållningsbolaget spenderade enligt marknadsanalysbolaget Pathmatics 1,9 miljarder kronor på annonser på Facebook under det första halvåret. Den summan gör Disney till den allra största annonsören på Facebook, skriver tidningen. 

Disney har inte kommenterat saken. I fjol bojkottade de annonsering på Youtube efter att det uppmärksammats att pedofiler använder plattformens kommentarsfält för att leta offer. 

LÄS MER: Trumps presidentkampanj kassako för Facebook – kan väga upp tappade intäkter efter bojkott 

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Ämnen i artikeln:

DisneyFacebook

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.