Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Annonsörer

Facebooks Sverigechef om nya verktygen som ska säkerställa säkra annonsmiljöer

Publicerad: 21 November 2019, 13:52

Facebooks Sverigechef Sam Rihani

Foto: Pressbild

Facebook har under natten presenterad en rad nya verktyg som ska ge annonsörer mer kontroll över vilka miljöer deras annonser visas i. Men om högerpopulistiska Breitbart klassas som en trovärdig nyhetskälla, hur bedömer de vilka miljöer som är säkra?


Ämnen i artikeln:

Sam RihaniFacebook

Frågan om varumärkessäkra miljöer på de digitala plattformarna har varit en svår nöt att knäcka för aktörer som Google och Facebook. Debatten hade visserligen pågått innan dess men fick stor uppmärksamhet vintern 2017 då mediebyrågruppen Havas valde att helt pausa Youtube-annonseringen för alla sina klienter efter att annonserna dykt upp i samband med propaganda för terrororganisationen IS.

Sedan dess har skandalerna kommit och gått och flera varumärken har i perioder valt att pausa sin annonsering och ställt krav på de digitala plattformarna. Mest uppmärksamhet har Youtube fått men problemen gäller som tidigare nämnt även Faceboook. Båda plattformarna har sedan problemen började uppmärksammas löpande släppt tekniska uppdateringar som ska säkerställa att annonser inte dyker upp i samband med stötande material.

Nu släpper Facebook en rad ytterligare verktyg som ska göra det lättare för annonsörer att kontrollera i vilka sammanhang de syns i. På den svenska marknaden håller nätjätten just nu på att testa verktygen med en rad utvalda annonsörer men hoppas på att lansera dem för alla under 2020. De största nyheterna är att annonsörer numera kan skapa en blockeringslista som gäller för alla dess kampanjer (i stället för att behöva skapa en ny för varje kampanj) och att annonsörer kan ta fram en ”whitelist” för sidor, appar och publicister som enligt deras mått mätt är säkra annonsmiljöer. Annonsörerna kommer även kunna använda ett reglage som påverkar hur stränga de vill vara i sin bedömning. Verktygen kommer kunna användas för annonser via Facebooks Audience Network, instant articles och in-stream annonser.

– De senaste två-tre åren har vi jobbat på hur vi i allmänhet gör Facebook till en säkrare plats med säkra annonsmiljöer. De nya verktygen handlar i grund och botten om att ge annonsörerna ytterligare kontroll över vilka sammanhang de syns i, säger Facebooks Sverigechef Sam Rihani.

Men vad som anses vara säkra miljöer skiljer sig från annonsör till annonsör och från marknad till marknad. När Facebook tidigare i höst lanserade en ny nyhetstjänst med vad plattformen ansåg vara trovärdiga nyhetskällor fanns bland annat den uppmärksammade högerpopulistiska sajten Breitbart med.

Om ni gjort en sådan bedömning gällande vilka nyhetskällor som är trovärdiga, hur bedömer ni vilka annonsmiljöer som anses vara säkra?

– Gällande nyhetskällorna är det viktigt att hålla en balans mellan åsiktsfrihet och vilka miljöer vi väljer ut som trovärdiga. Det är inte vår roll att gå in och säga vilken typ av åsikter som är legitima. Vi kan inte dra en gräns så länge man följer våra regler, säger Sam Rihani och fortsätter:

– Vilka parametrar som ska gälla för att klassas som säker annonsmiljö handlar om att det är en seriös aktör, att det finns verkliga individer bakom sidan och att de inte har några anmärkningar om regelbrott, säger Sam Rihani.

Den amerikanska branschtidningen Digiday rapporterade tidigare i år att flera mediebyråer varit tveksamma till att plöja ned pengar i videoannonser på Facebook med anledning av frågetecken kring varumärkessäkerhet. Främst gällde det större investeringar från stora annonsörer. Den osäkerheten hade enligt tidningen lett till att annonsaffären för Facebook Watch inte tagit fart på det sätt som Facebook önskat.

Är de här verktygen ett sätt att locka de stora annonsörerna att investera tyngre i videoannonsering på Facebook?

– Förändringarna är inte förknippade med någon speciell typ av annonsörer, varken stora eller små. Det är viktigt för oss att alla som använder våra produkter och tjänster ska känna sig trygga. Det gäller oavsett hur stor annonsör man är, säger Sam Rihani.

En stor del av kontrollerna sker med hjälp av artificiell intelligens men Facebook har även 35 000 anställda som ska se till att annonserna inte hamnar på villovägar. Huruvida Facebook kommer anställa ett lokalt team som ser över svenska sidor, appar och sajter kan Sam Rihani inte svara på i nuläget.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se


Ämnen i artikeln:

Sam RihaniFacebook

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.