Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag28.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Annonsörer

Halverar sin marginal för att hjälpa frilansare: ”Handlar om att få ut så många duktiga människor i jobb som möjligt”

Publicerad: 25 Mars 2020, 13:26

Konsultbolaget Cogs Creative gör om prismodellen fram till i maj för att kunna bemanna kunder där kommunikationsbehovet är extra stort med anledning av coronaviruset.


Ämnen i artikeln:

CoronavirusetInhouse

Konsultbolaget Cogs Creative jobbar med att skapa kreativa inhousebyråer. De senaste åren har bolaget, som drivs av Anna Romson, Fredrik Claesson och Magnus Engström, har stöttat inhousebyråer på bland annat Hemköp, Tele2, H&M och KMPG.

Med coronakrisen har flera av byråns kunder fått ökad beläggning, andra har tvingats dra ner på aktiviteten och stoppa kampanjer. 

Hos vissa uppdragsgivare är mängden uppdrag så stor att Cogs Creative fått sätta in hela arbetsgrupper för att hjälpa till, som kommunikativa SWAT-team. I branscher som berörs mycket av coronavirusets utveckling och behöver dedikerade insatser för att enbart kommunicera kring corona. Cogs Creative har även skapat nya arbetsmodeller utifrån kundernas olika utmaningar, samt sett över prismodellerna för de kunder som snabbt behöver sätta en strategi i relation till coronaviruset. 

För vissa kunder handlar det om ett ökat kommunikationsbehov i sociala medier, för andra att ändra alla budskap i kampanjkommunikation i linje med rådande nyhetsläge. Annonsörer som ändrade sitt material så sent som förra veckan, måste justera igen när förutsättningarna förnyas för varje dag. Hos en kund har Cogs Creative satt upp en remote copy-hub som sitter beredda att jobba när det finns behov av snabb förändring.

– I det här läget har vi jätteduktiga talanger som blir av med uppdrag på andra håll. När det finns ett extra behov från kunder är vi beredda att avstå från en del eftersom vi kan det om det bidrar till att hjälpa kunden och arbetstillfällen. Man kan säga att vi i snitt halverar vår marginal för nya uppdrag så länge krisen pågår. Vi går från att planera för 20 procents marginal till att köra på projekt med maximalt 10 procents marginal, ibland lägre, om vi får ihop det. Allt för att få ut så många duktiga människor i jobb som möjligt, säger Magnus Engström som beräknar att åtgärden kommer att hålla i sig fram till maj månad.

Magnus Engström säger att han har flera vänner som har fått negativa besked under de senaste dagarna. Frilanssektorn nämns ofta som ett skrå där slaget kan bli extra hårt när företagen ser över sina kostnader.

Hur mycket handlar den här åtgärden om att behålla en bra relation till kunden?
– Det är klart att det här kan få betydelse. Hjälper man till så ökar man sannolikheten att kunden kommer tillbaka. Det blir också ett sätt att hålla igång relationen. 

Magnus Engström är orolig för att översynen på kostnadssidan riskerar att att företag överbelastar sina inhousesatsningar den närmaste tiden, vilket kan få negativa konsekvenser, men hoppas samtidigt att det jobb som görs på inhouseavdelningar och marknadsavdelningar dessa dagar kan få positiva konsekvenser på längre sikt. 

– I den här situationen hittar vi och även byråerna nya sätt att arbeta och leverera snabbt. Man hittar nya rutiner för avstämningar med marknadschefen och sätter ihop små grupper men en-två personer för att öka hastigheten i beslutsfattandet. Vi bygger prototyper för att sedan lansera nästa dagen. Det är speciella omständigheter, men kan vi ta lärdom av detta finns mycket att vinna framöver.  

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

CoronavirusetInhouse

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.