Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Annonsörer

Kraftig kritik mot qatariskt annonssamarbete – nu backar fotbollspodden

Publicerad: 30 mars 2022, 08:40

Foto: Nyheter24/AP Photo/Bernat Armangue

En av Sveriges största podcasts, Studio Allsvenskan, fick under gårdagen kraftig kritik för sitt annonssamarbete med Qatar Airways. Under morgonen backade trion bakom podcasten från samarbetet och bad lyssnarna om ursäkt. Programledaren tillika Nyheter24:s chefredaktör Henrik Eriksson vill dock inte svara på några frågor i ärendet.


Ämnen i artikeln:

NyheterNyheter24

Under gårdagen fick podcasten Studio Allsvenskan, som leds av fotbollsprofilen Marcus Birro och Nyheter24:s chefredaktör Henrik Eriksson tillsammans med Hugo Månsson, kraftig kritik för sitt annonssamarbete med Qatar Airways. Podcasten är en av Sveriges största. I avsnittet ”Studio Allsvenskans Bibel del 2” berättar programledarna i en reklampaus hur flygbolaget vunnit utmärkelser, har en ”grym” medlemsklubb och att de är en av huvudsponsorerna till fotbolls-VM som hålls i Qatar. Qatar Airways ägs av den qatariska staten, en stat som fått kraftig kritik från flera människorättsorganisationer. Landet har bland annat lagar som kraftigt begränsar kvinnors frihet, exempelvis finns inget förbud mot kvinnomisshandel och de kvinnor som försöker fly situationen riskerar att antingen skickas tillbaka till sina våldsamma män eller få psykisk tvångsvård. Även HBTQ-communityt och utländska gästarbetare är kraftigt diskriminerade i landet.

När det 2018 stod klart att fotbolls-VM skulle arrangeras i Qatar kritiserade Henrik Eriksson beslutet och menade att allt gick att köpas för pengar.

Kritiken har främst förekommit på Twitter där Eriksson under gårdagskvällen blockerade flera av de konton som riktade kritik mot samarbetet. På Instagram valde man att radera alla kritiska kommentarer om samarbetet innan man slutligen valde att stänga av kommentarsfunktionen.

Under onsdagsmorgonen meddelade dock poddtrion att man brutit samarbetet med Qatar Airways. På Twitter och Instagram skriver podduon: ”Ibland tas beslut för snabbt och för lättvindigt [...] Vi ber förutsättningslöst om ursäkt”

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Instagram är blockerad under “Visa våra partners”.

En mängd lyssnare har dock reagerat på att podcasten backat från samarbetet först när de fått kritik för det.

När Resumé under onsdagsförmiddagen når Henrik Eriksson via mejl säger han sig inte ha tid för en telefonintervju. 

”Vi pratade igenom samarbetet innan och man blir trött på sig själv att man inte är smartare och lyssnar på magkänslan. Ibland tas beslut för snabbt och för lättvindigt. Då får man helt enkelt göra om och göra rätt. Vi har lyssnat på kritiken och erkänner att detta blev fel.” skriver han i ett mejl.

Efter att OS gått i Kina och Ryssland och fotbolls-VM förlagts i Qatar har frågan om så kallad ”sportswashing”, när en aktör ger sig in i sportens värld för att rikta fokus bort från den kritik som riktas mot dem, de senaste åren fått mycket uppmärksamhet. Vid sidan av mästerskapen har ett flertal stater som bryter mot de mänskliga rättigheterna valt att köpa några av världens största fotbollsklubbar. Exempelvis har Qatar köpt franska Paris Saint-Germain, Dubai köpt engelska Manchester City och Saudiarabien köpt engelska Newcastle.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

NyheterNyheter24

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.