Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Annonsörer
Publicerad: 26 Januari 2021, 13:14
Hälften av de 30 största annonsörerna i Sverige under 2020 ökade sina medieinvesteringar under pandemiåret. Bland raketerna på listan är Advisa, Zmarta och Cura of Sweden.
Ica är alltjämt Sveriges största reklamköpare när fjolåret summeras av Kantar Sifo. Trots att bolaget minskade sina bruttoinvesteringar med - 17,4 procent till 862 miljoner kronor under fjolåret investerar bolaget fortfarande omkring 35 procent mer i medieköp än tvåan på listan (Mio). Noterbart är att flera av Sveriges största annonsörer ökade sin medienärvaro enligt mätningen.
Däribland Telia, som gick tungt i tv redan under våren ökade sina +29,7 procent procent till 531 miljoner kronor, McDonald's +23 procent till 431 miljoner kronor och Volkswagen + 31,5 procent till 397 miljoner kronor. Noterbart är att finansbolag som Zmarta (+66,9 procent) och Advisa (+77,3 procent) samt under året uppmärksammade Cura of Sweden (+216 procent till 270 miljoner kronor).
Minskar på listan gör bland annat spelbolagen Kindred (-56 procent) och Cherry (-39,8 procent), Coop (-41,8 procent) och Tele2 (-32 procent).