Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag08.03.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Annonsörer

Lista: Sveriges största annonsörer 2020

Publicerad: 26 Januari 2021, 13:14

Hälften av de 30 största annonsörerna i Sverige under 2020 ökade sina medieinvesteringar under pandemiåret. Bland raketerna på listan är Advisa, Zmarta och Cura of Sweden.


Ämnen i artikeln:

MedieinvesteringarICA

Ica är alltjämt Sveriges största reklamköpare när fjolåret summeras av Kantar Sifo. Trots att bolaget minskade sina bruttoinvesteringar med - 17,4 procent till 862 miljoner kronor under fjolåret investerar bolaget fortfarande omkring 35 procent mer i medieköp än tvåan på listan (Mio). Noterbart är att flera av Sveriges största annonsörer ökade sin medienärvaro enligt mätningen.

Däribland Telia, som gick tungt i tv redan under våren ökade sina +29,7 procent procent till 531 miljoner kronor, McDonald's +23 procent till 431 miljoner kronor och Volkswagen + 31,5 procent till 397 miljoner kronor. Noterbart är att finansbolag som Zmarta  (+66,9 procent) och Advisa (+77,3 procent) samt under året uppmärksammade Cura of Sweden (+216 procent till 270 miljoner kronor).

Minskar på listan gör bland annat spelbolagen Kindred (-56 procent) och Cherry (-39,8 procent), Coop (-41,8 procent) och Tele2 (-32 procent).  

 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

MedieinvesteringarICA

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.