söndag29 januari

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Annonsörer

Meta och Google tappar mark på den digitala annonsmarknaden i USA

Publicerad: 4 januari 2023, 13:45

Foto: GoodLifeStudio

Sedan 2014 har Google och Meta delat på majoriteten av alla digitala amerikanska annonsintäkter. Nu bryts den trenden.

Ämnen i artikeln:

MetaGoogleAlphabetNyheterDigital marknadsföring

Alicia Price

alicia.price@resume.se


Mer än 50 procent av den digitala annonspengen i USA har gått till Googles moderbolag Alphabet Inc. eller Meta sedan 2014, men nu har den trenden blivit bruten. Det rapporterar Wall Street Journal

År 2022 fick de två bolagen 48,4 procent av alla annonspengar som lades på digital marknadsföring, och det spås bli ännu lägre under 2023 – ner till 44,9 procent, enligt Insider Intelligence. Anledningen, enligt Insider Intelligence, är att utvecklingstakten hos giganterna är betydligt långsammare än konkurrenter, och att annonsörer nu har tillgång till ännu fler annonskanaler.

En annan påverkansfaktor, framför allt mot Meta, är Apples ändrade regler som ger användare möjligheten att tacka nej till att bli spårade av appar. Även Tiktok har tagit andelar och ligger nu på 2 procent av annonspengen, en fördubbling sedan förra året.

Digital annonsering stod 2022 för 61 procent av den totala annonspengen i USA, samma siffra som under 2021. under 2023 väntas andelen öka, men inte lika dramatiskt som man sett under 2010-talet.

Annonskategorier som växer är bland annat retail media-nätverk, där aktörer inom detaljhandeln använder konsumentdata för att bygga annonsaffären. En annan växande sektor syns hos streamingbolag, som Hulu, Paramount och Netflix, där man lanserar reklamabonnemang. 

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev