Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag14.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Annonsörer

Myndigheten försvarar miljardbudgeten – så fördelas pengarna: ”Blir missvisande”

Publicerad: 28 Februari 2020, 14:32

Kundservice för 120 miljoner per år är den största kostnaden i Pensionsmyndighets kommunikationsbudget, investeringarna i kampanjkommunikation är mer blygsam.


Ämnen i artikeln:

Pensionsmyndigheten

Det var i en debattartikel i Expressen som den S-märkt debattören och skribenten Daniel Suhonen anklagade Pensionsmyndigheten för att slösa pengar på kommunikation med anledning av att myndigheten i förra veckan lanserade en rikstäckande kampanj som informerar om utskicket av det orange kuvertet. 

”Samtidigt som vi inte har råd att betala ut rimliga pensioner har staten råd att låta Pensionsmyndigheten lägga hundratals miljoner på information och kommunikation. I genomsnitt har Pensionsmyndigheten för åren 2016 till 2019 lagt 433 miljoner per år på information och kommunikation. Totalt 1,2 miljarder”, skriver han i debattartikeln. 

Pensionsmyndighetens kommunikationschef Carl Magnus Löfström säger att kommunikationsbudgeten att klumpa ihop posterna på ett bräde blir missvisande eftersom varje enhet har en gedigen kostnadskontroll. 2019 var budgeten på 356 miljoner kronor. Den största kostnadsposten (120 mkr) investeras i kundservice. Myndigheten svarar på 466 000 telefonsamtal och 140 000 e-postmeddelanden varje år, vid sidan av myndighetens sociala medier-konton och plattformen ”Min Pension” (30 miljoner i budget) som samägs med pensionsbranschen. Den näst största kostnadsposten är it-stöd (82 mkr)

Kampanjbudgeten för 2020, som alltså inkluderar den aktuella kampanjen om orangea kuvertet, ligger på 11,5 miljoner kronor. Här ingår såväl arvodet till Nosy samt den kreativa byrån som Pensionsmyndigheten kommer att välja i den pågående upphandlingen, pengar till medieköp, kostnaden för mediebyrån samt sökordsoptimering.

– Vi har ett stort informationsbehov och måste nå de pensionssparare vi inte kan nå i digitala kanaler. Det är därför vi behöver göra en rikstäckande kampanj kring det orange kuvertet. Slår man ut kostnaden för det orange kuvertet på 30 miljoner kronor på hela målgruppen för kampanjen blir det 13 kronor mer per pensionär. Alltså de 2,3 miljonerna pensionärer. Styckkostnaden per kuvert blir så klart lägre om man bryter per utskick som totalt är 7 750 000 stycken.

– Det blir en missvisande diskussion om vår informationshantering och det är synd. Det är en sak när man lyfter fram klumpsumman, men bryter man ner tabellen i fler kostnader ser man ganska snabbt att det inte är så stora kostnader sett till vårt kommunikationsuppdrag.

Finns det någon av dessa kostnader som ni kommer att se över?
– Vi gör det hela tiden. Inför i år har vi utvecklat de analoga utskicken på ett sätt som minskat kostnaderna. Vi omvärderar och utvärderar löpande.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Pensionsmyndigheten

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.