Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag05.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Annonsörer

Ny kartläggning: Branscherna med mest lojala kunder

Publicerad: 17 December 2019, 08:55

En ny undersökning från Brilliant Future, baserat på kundundersökningar från 90 organisationer, kartlägger hur lojala kunderna för sex olika branscher är. Toppar listan gör försäkringsbranschen, och telekom har färst lojala kunder och flest kritiska.


Undersöknings- och insiktsplattformen Brilliant Future har, med hjälp av kundundersökningar från 90 organisationer och ungefär 700 000 svar, kartlagt hur  kartlägga hur kundlojaliteten skiljer sig mellan ett urval av branscher i Sverige. 

Försäkringsbranschen har 64 procent lojala kunder och 18 procent kritiska, och är därav den bransch som toppar listan. Därefter följer handelsbranschen. 

– Att försäkringsbranschen ligger i topp är enligt Brilliants data kopplat till de förväntningar som kunden har på sitt försäkringsbolag. Många kunder har en förväntan på att det kommer att vara en krånglig process och i värsta fall att man ska bli ifrågasatt gällande sitt ärende. Men många försäkringsbolag är faktiskt duktiga på både hanteringen av ärendet, men även på att möta kunden på ett engagerat och professionellt sätt, säger Jonathan Axelsson, Business Development Manager för Customer Experience på Brilliant, i ett pressmeddelande. 

 Brilliants undersökning visar också att de faktorer som främst driver kundlojalitet är upplevelsen av bemötandet som helhet och att det ska vara så enkelt som möjligt att både bli och vara kund. 

– Branscherna med flest lojala kunder har engagerade medarbetare. Brilliants data visar gång på gång att engagerade medarbetare skapar lojala kunder vilket påverkar resultatet på sista raden. Det är idag en kamp om kunderna på marknaden, oavsett bransch, och som kund är det lättare än någonsin att byta tjänst eller leverantör, säger Jonathan Axelsson.

Hela listan: 

Axel Duberg

Reporter

axel.duberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.