Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Annonsörer

Prognos: Så beräknas den globala reklammarknaden växa 2020

Publicerad: 29 Oktober 2019, 10:36

De globala reklaminvesteringarna förväntas växa med sex procent till 656 miljarder dollar under nästa år. Ökningen drivs av Google, Facebook och Amazon, men beräknas ske på bred front. Det visar en färsk rapport från WARC som flaggar för en kommande lågkonjunktur.


Ämnen i artikeln:

AnnonseringReklaminvesteringar

I mitten av september nedjusterade IRM prognosen för den svenska reklammarknaden för 2019, från 3,3 till 2,8 procent. Under 2020 förväntas siffrorna ligga kvar på samma nivå. Nyligen justerade WARC upp prognosen för Storbritannien med 0,4 procent till 5 procents tillväxt (24,7 miljarder pund) under 2019.

WARC har i sin prognos för 2020 tittat på reklammarknaden utifrån 19 produktkategorier. En tillväxt på sex procent är en rejäl förbättring jämfört med den prognostiserade ökningen på 2,5 procent för i år, men en minskning jämfört med tillväxten på 7,3 procent från 2018.

Åtta sektorer förväntas öka reklaminvesteringar ordentligt under nästa år finans (11,8 procent), hushållsprodukter (10,5), transport och turism (9 procent), telekom (8,5 procent), alkoholdrycker (6,9) bilar (6,8) och övriga drycker (6,5).

Internet ökar mest i alla mediekategorier förutom teknik/elektronik-kategorin där utomhus förväntas öka med 11,4 procent nästa år.

Globalt kommer olika typer av annonsering på internet stå för hälften av alla medieinvesteringar under 2020 med ett sammanlagt värde på 336 miljarder dollar. Det som driver de digitala investeringarna är performance marketing, online video och annonsering i social medier.

Det senaste året har diskussionen kring vad en stundande lågkonjunktur kommer att innebära för svenska aktörer kommit och gått. I prognosen kan man tydligt skönja en tillbakagång. Tar man bort investeringarna på de dominerande digitala plattformarna – Facebook, Google och Amazon – är reklaminvesteringarna i de olika kategorierna fallande eller oförändrad. Det så kallade ”duopolet”, Google och Facebook, drev två tredjedelar av de digitala medieinvesteringarna under 2018 (innan transaktionskostnader till Googles partners).

Amazons andel i jämförelse med de andra techjättarna är förhållandevis liten, men växer snabbt och beräknas landa på en andel av 2,5 procent av de totala reklaminvesteringarna nästa år. Googles och Youtubes moderbolag Alphabet står för 23,1 procent och Facebook 12,9 procent vilket ger en gemensam andel på 38,5 procent.

Finanskategorin, med en prognostiserad tillväxt på 11,8 procent till 53,4 miljarder dollar, ökar i en tid då i synnerhet banksektorn behöver knyta band till unga konsumenter, band som inte sällan löper under en livstid. Mer än hälften av finansbolagens investeringar är online.

Retail, en bransch under hård press har jämförelsevis låga siffror i prognosen med en tillväxt på 2,6 procent. Samtidigt är ökningen den starkaste sedan 2013. Största mediekategorierna inom retail är online medan varumärkena backar i tv, radio och print.

Betydande evenemang som sommar-OS i Tokyo och det amerikanska presidentvalet förväntas kompensera en eventuell tillbakagång. WARC ser även att en genomförd Brexit kan komma att gynna reklammarkanden i Storbritannien.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.