Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

fredag23.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Annonsörer

RO fäller Lyko, Bugaboo, Lindex, Dyson, Tengo Sport och Nordic Wellness

Publicerad: 3 mars 2021, 12:26

Reklamombudsmannen gjorde flera fällningar under februari.


Ämnen i artikeln:

Reklamombudsmannen

Dyson
I en 30 sekunder lång reklamfilm säger en speakerröst säger bland annat att Dysons motor ”genererar upp till 79 000 g-krafter”. En anmälare ansåg att påståendet var felaktigt medan annonsören hävdar att siffran visar den högsta genererade accelerationen av luftflödet. Dyson använde formuleringen för att visa sugförmågan i sin produkt.

Reklamombudsmannen bedömer att genomsnittskonsument uppfattar reklamen som att produkten genererar 79 000 g-krafter utan att annonsören inte hr apresenterat några uppgifter som styrker att så är fallet. Reklamen fälls därför för vilseledande marknadsföring.

Lyko
Ett paketerbjudande innehållande schampo och balsam från varumärket Hair Care Long Last­ing Duo från Löwengrip marknadsfördes av Lyko till priset 349 kronor (re­komm­enderat  pris 398 kronor). Schampot och balsamet kostar separat båda 129 kronor (179 kronor) och en anmälare reagerade på att paketpriset är väsentligt dyrare än de båda produkterna tillsammans och ansåg därför att reklamen var vilseledande. I sitt svar erkänner Lyko att de missat i prissättningen av det aktuella paketet och ska se över sina rutiner. Reklamombudsmannen anser att rättelsen i efterhand var önskvärd, men inte tillräcklig för att undvika en fällning för vilseledande marknadsföring.

Tengo Sport
I en annons som syns på Googles sökresultat skriver annonsören ”Tengo Sport – störst inom tennis & paddel”. En anmälare reagerade på påståendet. Annonsören har inte utnyttjat möjligheten att svara på anmälan. Reklamombudsmannen anser att påståendet är vagt och allmänt. Annonsören har därtill inte gett information som styrker påståendet. Reklamen är därför vilseledande.

Bugaboo/Vicki Berg Veas
Ett influencersamarbete med Instagramkontot ”vickistephany” bestående av tre bilder  med ett länk till Bugaboos svenska Instagramkonto innehåller texten  ”I samarbete med @bugaboo.sverige” i slutet av ett längre textstycke En anmälare reagerade mot den behövde läsa en hel text om hur bra barnvagnen är innan det framgick att det handlade om reklam. Annonsören svarar att samarbetet helt har hanterats genom Society Icons app och att bolaget därför inte har haft någon direktkontakt med influencern. I skärmdumpar visar annonsören hur de via appen har bett influencern att förtydliga att samarbetet var betalt samt att begärt att flytta reklammärkningen till början av inlägget, vilket hon ursprungligen inte gjorde. 

Reklamombudsmannen bedömer att de ursprungliga inläggen inte tydliggjorde att det rörde sig om ett kommersiellt samarbete. Följarna måste klicka på ”mer” för att ta del av hela texten och därmed förstå att det rör sig om ett reklamsamarbete. Den texten som syns utan att mottagaren klickar på ”mer” är inte tillräcklig för att en genomsnittskonsument ska uppfatta inlägget som reklam bedömer RO som därmed fäller annonsören för bristfällig reklamidentifiering.

Nordic Wellness
På stortavlor i Stockholms tunnelbana använde gymkedjan Nordic Wellness budskapet ”Sveriges bästa träning” vilket en anmälare anser är vilseledande. Reklamombudsmannen bedömer att en genomsnittskonsument kan uppfatta reklamen som att annonsören kan erbjuda den i alla aspekter bästa träningen och att annonsören har inte visat att dennes träning är bättre än andra gyms träning. Reklamen är därför vilseledande enligt RO.

Resumé har tidigare rapporterat om fällningarna för Strefen, Comfort Zone Surgery, Alvedon, Elly Pistol.

Redaktionen

Reporter

red@resume.se

Ämnen i artikeln:

Reklamombudsmannen

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.