Annonsörer
Så mycket kostar en reklamspot i Super Bowl 2023
Publicerad: 30 januari 2023, 13:40
Polestar, Klarna och Oatly är de svenska annonsörer som synts i Super Bowl de senaste åren.
Det är årets kanske mest hajpade reklamhändelse. Men hur djupt behöver annonsörerna gräva i plånboken för att få plats i uppställningen på Super Bowl?
Super Bowl går av stapeln om två veckor. Förutom pausunderhållningen och själva matchen, så är reklampauserna kanske de mest uppmärksammade från spektaklet, och företag lägger enorma summor för att få 30 sekunder i rampljuset.
Förra året gjorde Polestar premiär i Super bowl med en vass blinkning till Tesla och Elon Musk. 2021 gjorde Klarna och Oatly reklam i Super Bowl.
LÄS MER: Polestar gör debut i Super Bowl – tredje svenska varumärket på två år
Förra året gick en halv minuts reklamtid för 6,5 miljoner dollar, eller drygt 65 miljoner kronor. Nu har priset ökat – enligt Sportsnaut, som hänvisar till Front Office Sports, har Fox satt priset på 7 miljoner dollar för 30 sekunder.
Kostnad för 30 sekunders-spot i Super Bowl genom åren
2023: 7 miljoner
2022: 6.5 miljoner
2021: 5.6 miljoner
2020: 5.6 miljoner
2019: 5.2 miljoner
Annat nytt för årets Super Bowl är att fler än bara AB Inbev kommer göra dryckesreklam, efter att det exklusiva sponsoravtalet avslutats. Heineken ska till exempel ta plats. Dessutom har pausunderhållningen bytt sponsor, från Pepsi till Apple Music, som enligt uppgift betalar 50 miljoner dollar till NFL årligen för sponsringsrättigheter.