Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag30.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Annonsörer

Sir Martin Sorrell: Bojkotten fel sätt att angripa Facebooks problem

Publicerad: 11 September 2020, 08:43

S4 Capital:s Sir Martin Sorrell säger att annonsörernas bojkott mot Facebook-reklambojkotten inte fick någon större påverkan.


Ämnen i artikeln:

FacebookSir Martin Sorrell

Med start i juni bojkottade en rad annonsörer Facebook som började när plattformen vägrade censurera Donald Trumps uttalande ”When the looting starts, the shooting starts”, i samband med protesterna i Minneapolis. Som mest bojkottade omkring 1000 företag plattformen och under perioden 1-29 july minskade reklamintäkerna från de 100 största annonsörerna med 30 miljoner dollar, ett tapp på 12 procent jämfört med föregående år.
Under perioden pågick också kampanjen ”#StopHateForProfit”, som uppmanade annonsörer att dra tillbaka sina kampanjer på plattformen.

Vissa företag sa att de bara skulle pausa sina kampanjer på Facebook i juli. Andra sa att de skulle göra det i slutet av året, däribland Unilever. Andra större annonsörer som slöt upp var HP, Verizon och Coca-Cola, Diageo.

Sir Martin Sorell, som en gång i tiden grundade världens största kommunikationskoncern WPP och i dag driver S4 Capital anser att bojkotten mot Facebook inte fick den effekt som initiativtagarna hade hoppats på.

– Uppenbarligen hade den så kallade bojkotten liten påverkan, säger han till CNBC

Den brittiska reklamlegendaren anser att bojkotten ”inte var rätt sätt att hantera Facebook.” Han bedömer att varumärkena borde ha fört fram sin kritik i förhandlingar med Facebook.

– Du konfronterar dem inte offentligt,” sa han. Vad du bör göra är att försöka bedriva eget lobbyarbete för att få till en förändring och jag tror att de har gjort ändringar. De har 35 000 personer som övervakar redaktionellt innehåll. De tar ner några av de extrema grupperna, de har ändrat algoritmen. 

Stop Hate For Profit har tidigare beskrivit framgången för sin kampanj som ”otvivelaktig” och sagt att den lett till en ökad medvetenhet kring hur Facebook hanterar marginaliserade grupper. 

Facebook medgav i slutet av juli att bojkotten hade påverkat resultatet för andra kvartalet, men förväntade att annonsintäkterna skulle fortsätta växa under tredje kvartalet.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

FacebookSir Martin Sorrell

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.