Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag25.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Annonsörer

Stora reklamköpare drar i nödbromsen: ”Behöver dra ner till en miniminivå”

Publicerad: 26 Mars 2020, 08:41

Flera storannonsörer tvingas dra i nödbromsen på grund av coronaviruset.

Foto: Getty Images

SAS, Synsam, Swedbank, Ikea, Svenska Spel, Stadium och Kindred om hur coronakrisen påverkar marknadsföringen i dagsläget.


Ämnen i artikeln:

Svenska SpelSynsamCoronavirusetSASMedieinvesteringarStadiumSwedbankIKEAKindred Group

Resumé skickade i början av förra veckan ut en enkät till 30 av Sveriges största reklamköpare. Flera avböjde att svara med hänvisning till de osäkra läget och den höga interna belastningen, men flera marknadschefer är redan nu öppna med att de i coronavirusets kölvatten kommer att innebära kraftiga åtgärder.

SAS har tvingats permittera 10 000 anställda, vilket motsvarar 90 procent av arbetsstyrkan. 

– Vi har behövt dra ner vår verksamhet till en miniminivå då efterfrågan just nu är noll. Vi fokuserar på vår kundservice, där många i företaget hjälper till just nu. I övrigt vill jag inte kommentera i dagsläget hur situationen påverkar enskilda avdelningar inom företaget, säger SAS presschef Freja Annamatz till Resumé.

Synsam Group, med 450 butiker i Sverige, Finland och Danmark hade några tuffa år under 2010-talet, men gjorde ett väldigt starkt resultat nära miljarden för helåret 2019, mycket tack vare organisk tillväxt och stark abonnemangsaffär. Kommunikationsdirektörn Michael Grimborg är i dag tydlig med att coronaviruset kommer att innebära att annonsören drar i bromsen.

LÄS MER: Marknadsavdelningar i krisbranscher: ”Kommer behöva göra enorma besparingar framöver”

– Vi drar ner kraftigt nu på våra marknadsföringsaktiviteter. Coronavirusets effekter påverkar givetvis oss som alla andra, vi följer utvecklingen timme för timme och beslut fattas löpande för att mildra effekterna på vår verksamhet och för våra medarbetare så mycket som möjligt, säger han. 

Swedbank åkte nyligen på en bot på fyra miljarder till följd av penningtvättsskandalen.  Ulrica Krés, marknadschef för storbanken i Sverige, säger att varumärket inte kommer tvingas göra besparingar på marknadsavdelningen, men de ser över medieinvesteringarna.

– Dels så har vi sett över vår marknadsplan för Q2 för att möta den rådande situationen, så att våra budskap på kort sikt främst är inriktade på hur vi som bank kan stötta våra privat- och företagskunder. Till exempel att vi löpande har relevant och uppdaterad information i våra kanaler, samt erbjudanden som underlättar livet för våra kunder, såsom möjlighet till amorteringsfrihet på lån.

När Per Stolt i höstas tillträdde som marknadschef för Ikea Sverige kom han till en verksamhet som nyligen genomgått en omfattande omorganisation. Med anledning av coronaviruset är marknadsavdelningen i dag uppdelad i två team, ett som jobbar hemifrån och ett team som är på plats på kontoret, i syfte att minimera smittspridning och risken.

LÄS MER: Annonsörerna som kampanjar om annat än corona – så effektivit är det 

– Vi kommer att anpassa våra kostnader utifrån utvecklingen framåt. Vi tror dock generellt sett att intresset för livet hemma och heminredning kan om möjligt bli större när många mer människor spenderar allt mer tid hemma, säger Per Stolt och tillägger att varsel inte är aktuellt i dagsläget.

Angelica Larsson, pr- och informationschef på Stadium, säger att marknadsföringen är en av kostnaderna företaget först ser över i det här läget.

– Givet den uteblivna vintern och det redan hårt pressade läget i branschen ser vi så klart över alla kostnader och möjligheter att spara pengar och marknadsföring är en av dessa.

Med inställda ligor borde bettingbolagen vara hårt drabbade av coronaviruset. Kindred hävdar dock att spelandet har flyttats till andra ligor och sporter.

– Vad vi också kan se, efter många inställda sport-event, är en naturlig förflyttning till poker, bingo och andra produkter. Vi har en bred portfölj och våra kunder upptäcker nya idrotter samtidigt som de flyttar sin aktivitet till andra underhållningsspel.  Sedan noterar vi ökat intresse för fotboll i mindre ligor runtom i världen och sporter såsom häst- och hundkapplöpning, bordtennis och volleyboll, samt e-sport och virtuella sporter, säger Maria Angell-Dupont, extern kommunikationschef på Kindred. 

Joakim Mörnefält, kommunikationsdirektör på Svenska Spel:

– Det som påverkas mest just nu är våra sportspel eftersom sportutbudet i princip är obefintligt. Ett konkret exempel är att vi i Stryktipsets 85-åriga historia aldrig har ställt in veckans kupong – förra veckan gjorde vi det. Men eftersom vi har en bred produktportfölj så är vi något mindre utsatta än de som har en större andel sportspel. Även vår idrottssponsring påverkas eftersom det till exempel inte blir något fotbolls-EM. Både spelutbudet och sponsringen är något vi tittar på.

Kommer ni att behöva göra besparingar?
– I det korta perspektivet så påverkas främst vår sponsring av alla inställda matcher och evenemang, och planerade aktiviteter och kampanjer kopplade till dessa som vi nu tvingas ställa in och skjuta på längre fram i tiden. Eftersom vi alla behöver förbereda oss på att krisen kan pågå länge och även förvärras, så tittar vi på vilka besparingar som är möjliga om det skulle behövas. Och då skulle det till exempel kunna handla om marknadsföring.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.