Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag10.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Annonsörer

Unilever laddar för återgång – ska investera kraftigt i marknadsföring

Publicerad: 29 Juli 2020, 06:30

Unilever gör sig redo för att investera kraftigt i marknadsföring, och pekar samtidigt ut varumärken med ”en större mening” som en viktig väg framåt.


Ämnen i artikeln:

Unilever

Dagligvarujätten Unilever, en av världens tyngsta annonsörer, har genomfört flera drastiska förändringar i sin marknadsföring till följd av coronaviruset. I princip all reklam har anpassats efter pandemin, och ändrat budskapen till fraser som som ”stay inspired” och ”home BBQ season”. Somliga kanaler, platser och kategorier har helt satts på paus, och resurser lagts om till andra ställen. 

Unilever har likt många andra bolag påverkats negativt av pandemin. När andra kvartalet redovisades stod det klart att bolaget för första gången på 16 år rapporterar minustillväxt. Samtidigt ser man flera positiva förändringar. Försäljningen på nätet har ökat med 49 procent räknat på årlig tillväxt. Likaså har dagligvarujätten sett en stark tillväxt bland sina hygienprodukter, rapporterar bland andra Marketing Week

– Vi har varit dynamiska i våra marknadsinvesteringar och avsiktligt hållit krutet torrt medan vi mött utmaningarna under det andra kvartalet, säger Unilevers ekonomichef Graeme Pitkethly, enligt sajten. 

Nu gör de sig redo att återgå till marknadsföringen med full kraft, bekräftar vd:n Alan Jope. Fokus året ut ligger bland annat på att maximera vinsten för Unilever.

– Vi förväntar oss betydande investeringar för att stötta varumärkeskampanjer och produktinnovation anpassade efter den här situationen, säger han. 

Enligt vd:n har det aldrig varit viktigare för varumärken att visa hur de gör nytta. 

– Det har aldrig varit mer relevant för varumärken att visa upp det positiva de bidrar med till samhället, och att på ett autentiskt sätt ta itu med frågor som konsumenterna bryr sig om, så vi investerar mer av vår markandsföringsbudget på kommunikation som är tydligt meningsfull. Och vi ser att dessa varumärken betyder mer för konsumenter, och presterar bättre, säger han.  

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Ämnen i artikeln:

Unilever

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.