Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Annonsörer

Volvos bildelningstjänst gör nedskärningar på marknad: Ska utöka samarbetet med byråer

Publicerad: 23 mars 2021, 13:21

Volvo Car Mobility lanserade M 2019

Några veckor efter vd-bytet får tre personer lämna marknadsavdelningen för Volvos bildelningstjänst M, Volvo Car Mobility. Framöver vill marknadschefen arbeta med mer externa partners i stället.


Ämnen i artikeln:

Volvo

För två veckor sedan meddelade M,Volvo Car Mobility att Bodil Eriksson, som har varit vd sedan starten av Volvos bildelningstjänst, lämnar bolaget. Den nuvarande operativa chefen Erik Jivmark tar över den 1 april.  

Nu står det klart M, Volvo Car Mobility gör sig av med stora delar av sin marknadsavdelning när tre personer tvingas lämna organisationen. Enligt Anders Erlandsson, bolagets CMO, kommer bolaget att satsa mer på byråsamarbeten för att möta utmaningarna framåt.

”Vi behöver ha en större flexibilitet i att hantera peak-volymer och ett bredare spektrum av kompetenser än vi har möjlighet att bygga upp internt. Att bygga upp den kompetensbredden internt skulle kräva en betydligt större organisation än vi har utrymme för, därför har vi valt att utöka samarbetet med externa partners istället.”

M lanserades 2019. Varumärket etablerades först i Stockholm och har sedan i ytterligare åtta städer runtom i Sverige. Enligt Di Digital hade Volvo Cars investerat 640 miljoner kronor i M mellan 2018 och mitten av 2020. Samtidigt uppgår förlusten under samma period till 400 miljoner kronor.

Inför julen 2020 lanserade Acne en omfattande varumärkesbyggande kampanj med fokus på hållbarhet.

Mer info kommer.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Volvo

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.