Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Annonsörer

Walmart drog in nära 20 miljarder kronor i reklamintäkter förra året

Publicerad: 21 februari 2022, 11:15

Nu har Walmart offentliggjort sina reklamintäkter för första gången. Under 2021 drog koncernen in 2,1 miljarder dollar.


Ämnen i artikeln:

WalmartDigitala plattformarRetail


Likt Amazon har Walmart byggt upp ett medienätverk för detaljhandeln, som visar sökannonser för varumärken som säljer produkter på sin webbplats. Walmart driver också ett nätverk för annonsköp online som det byggt med The Trade Desk, ett techföretag som köper media- och annonsteknik.

Walmart Connect är namnet på reklamsidan av Walmarts verksamhet. Förra året lanserade Walmart en plattform där varumärken kan utnyttja Walmarts shoppingdata för att rikta in annonser.

Walmart avslöjade inte alla detaljer annonsverksamheten. Det fanns exempel ingen jämförelse med intäkterna under föregående kvartal eller året innan. I sitt samtal med Wall Street-analytiker sa Walmart att hälften av reklamintäkterna kom via automatiserade kanaler. Walmart har också direkta relationer med varumärken som köper marknadsförings- och reklamtjänster som fysiska kampanjer i butikerna.

Vid en jämförelse med andra plattformar närmar sig nu Walmart storleken på Pinterests annonsverksamhet som genererade 2,6 miljarder dollar i intäkter förra året. 

Tidigare i februari rapporterade Amazon 9,7 miljarder dollar i annonsförsäljning under fjärde kvartalet, en ökning med 32 procent från ett år tidigare. Det var första gången som Amazon redovisade reklamintäkter specifikt.

Redaktionen

Reporter

red@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.