Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

2020 var en perfekt storm för Kurppa Hosk, berättar vd:n

Publicerad: 4 augusti 2021, 12:11

Thomas Kurppa och Måns Jacobsson Hosk.

Foto: Andreas Elgstrand

Kurppa Hosk, som i år fått äran att skapa en ny visuell identitet för Berghs, gör ett fint resultat 2020 och delar ut 5 miljoner kronor till aktieägarna. Och enligt vd:n Måns Jacobsson Hosk fortsätter utvecklingen uppåt även under 2021.


Ämnen i artikeln:

Kurppa HoskArc

Omsättningen för 2020 landar på 62,5 miljoner kronor, en uppgång på 23 procent sedan 2019. Även rörelseresultatet ökar med 38 procent till 6,6 miljoner. Byråintäkten landar på 51 miljoner, och rörelsemarginalen blev 13,5 procent.

Under 2020 har man haft 42 heltidsanställda, men coronapandemin tvingade bolaget att avsluta ett antal provanställningar. Det skriver vd Måns Jacobsson Hosk i årsredovisningen. I maj var dock bolaget åter på samma intäktsnivåer som 2019.

– Det har varit en perfekt storm, covidåret till trots så var vi välpositionerade på marknaden, berättar han för Resumé. 

– Vi jobbar vanligtvis i en digital och transformativ kontext, så när det värsta kaoset var över i april så vände det väldigt snabbt för oss. 

LÄS OCKSÅ: Sveriges främsta reklamskola får ny visuell identitet

Tillväxten under året tillskrivs också samarbetet med Arc, vilket enligt årsredovisningen har genererat nya kunder och projekt. 

– Att ha blivit en del av gruppen Arc har tjänat oss väl. Tillsammans har vi kunnat möta covid-utmaningar och jobba med många åtaganden tillsammans, säger Måns Jacobsson Hosk.

LÄS OCKSÅ: ARC bygger nytt erbjudande – siktar på fler nordiska uppköp 

Första halvåret 2021 har gett dubbel omsättning i jämförelse med samma period 2020, berättar Måns Jacobsson Hosk. 

– Vi dubblar vår omsättning med väldigt goda marginaler, säger han.

Han menar att en stor del av framgångarna är den globala kännedom som finns kring Kurppa Hosk. Man har förutom sina skandinaviska kunder en stor internationell närvaro, enligt vd:n.

– En väldigt väsentlig del av våra kunder är också internationella, och vi har kontor i USA. Globalt jobbar vi mycket med Nike och andra stora bolag. Vi har många stora åtaganden för skandinaviska kunder, samtidigt som vår internationella närvaro och kännedomen om oss internationellt växer i stadig takt, avslutar Måns Jacobsson Hosk.

LÄS OCKSÅ: Nätverkskartan 2021 – så ser ägandet ut för Sveriges byråer 

Nyckeltal

Omsättning: 62,5 mkr (50,8 mkr)

Rörelseresultat: 6,6 mkr (4,9 mkr)

Byråintäkt: 51 mkr (46,4 mkr)

Rörelsemarginal: 13,5 procent (10 procent)

Antal anställda: 42 (40)

Utdelning: 5 mkr (2 mkr)

Soliditet: 47 procent (35,6 procent)

 

Alicia Price

Reporter

alicia.price@resume.se

Ämnen i artikeln:

Kurppa HoskArc

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News