Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Byråer
Publicerad: 10 februari 2014, 15:38
Mainardo de Nardis, chef OMD-koncernen.
Foto: Pressbild.
Branschtidningen Adweek har utsett OMD till Årets Mediebyrå. Byrån har ökat sin omsättning med 225 miljoner eller 12 procent till 2,1 miljarder dollar under förra året.
Mediebyrån utsågs också till ”Media Agency of the Year” vid Cannes för sitt jobb åt McDonalds i Australien.
Adweek utser nu också byrån till Årets Mediebyrå i sin årliga ranking – det är den andra vinsten på tre och år den tredje på fem år, enligt Adweek.
Det finns en rad faktorer som har bidragit till segerna. En sådan är att man vann Disney under förra året – kunden lägger cirka 800 miljoner dollar per år på medieinvesteringar.
Byrån lyckades också utöka uppdraget för Hasbro från 11 marknader till 55, vilket innebär totala medieinvesteringar på 400 miljoner dollar.
OMDs globala omsättning ökade med 12 procent till 2,1 miljarder dollar under förra året. Härtill bör läggas att mycket av intäkterna från just Disney och Hasbro kommer på andra sidan bokslutsåret, vilket gör att Adweek ser än mer anledning till att utse byrån till Årets Mediebyrå.
Karl-Johan Byttner