Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Byråer

Afry slukar ljuddesignbyrå

Publicerad: 4 November 2020, 09:40

Zlatan Idnert, chef för Efterklang tillsammans med Margareta Andersson, grundare av Lexter.

Afrys ljudbolag Efterklang förvärvar ljuddesignbyrån Lexter, med målet att bredda erbjudandet.


Ämnen i artikeln:

AfryLjuddesign

Ingenjörs- och designföretaget Afrys har ögonen på att befästa sin position som aktör inom akustik, vibrationstjänster och ljuddesign i Europa. Sedan tidigare har man dotterbolaget Efterklang, som har mätt, beräknat och kartlagt ljud och vibrationer sedan 1956. Nu breddar ljudbolaget sitt erbjudande ytterligare, genom ett förvärv av ljuddesignbyrån Lexter. På så vis ska AFRY stärka sitt erbjudande inom ljuddesign och ”Sound-as-a-Service” för kunder inom offentliga och digitala miljöer. 

– Tillsammans med Lexter kan vi nu erbjuda våra kunder ljudupplevelser som en tjänst, vilket är otroligt spännande. De kompletterar vårt befintliga erbjudande och vi ser fram emot att arbeta tillsammans för att erbjuda ljudupplevelser i världsklass, säger Zlatan Idnert, chef för Efterklang.

Efterklang pekar också ut Lexters molnbaserade plattform, för kontroll av ljudinnehåll, som en fördel med förvärvet. 

– Genom plattformen kan allt ljudinnehåll kontrolleras och anpassas enligt kundernas behov och önskemål. Anpassningen kan ske till exempel efter beläggning, temperatur, tidpunkt eller specifika högtider, säger Zlatan Idnert.

Lexter grundades 2009 av Margareta Andersson och bestod vid förvärvet av sju personer. Sedan november är byrån konsoliderad med Afry-koncernen och kommer vid årsskiftet att byta namn till Efterklang. Afry vill inte kommentera priset för förvärvet.  

Läs också: Acasts USA-chef: Så tränger du igenom bruset i ljudboomen 

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Ämnen i artikeln:

AfryLjuddesign

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.