Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Byråer

"Aldrig varit med om liknande hemlighetsmakeri"

Publicerad: 23 September 2014, 12:43

Hemlighetsmakeri på ny nivå i den stora reklambyråpitchen.

"Inget ovanligt" säger byråvalskonsulten Gunilla Bergh om hemlighetsmakeriet inför den stundande storpitchen i reklambranschen. Uppgiftslämnare till Resumé vittnar om motsatsen. – Det blir lite FBI-känsla, säger en källa.


Ämnen i artikeln:

Gunilla BerghEngage MarketingByråval

Det råder spekulationsyra i reklambranschen efter det anonymiserade förfrågningsunderlag som byråvalskonsulten Gunilla Bergh nyligen skickade ut till sju olika byråer. I handlingarna framgår varken vilken kund det gäller eller vilken typ av produkt/tjänst som ska lanseras. Den sortens uppgifter har istället fått namn i stil med "företag x" eller "produkt z".  
– Det är inte ovanligt att man i ett första affärskritiskt skede väljer att anonymisera företaget i den första fasen. Det handlar om sekretess, sa Gunilla Bergh, vd på Engage Marketing, till Resumé tidigare i dag.  

Men källor med insyn i processen har en annan uppfattning. I vanliga fall får byråerna reda på vilken kund som är ute i pitch, men tvingas skriva under ett non disclosure-avtal för att förhindra läckor. Nu har det gått ett steg längre.  
– Spontant brukar man få veta vilken kund det är frågan om. Jag förstår inte riktigt varför det ska vara en sådan sekretess. Alla är nyfikna på vilka det är, säger en person.  

En annan säger:
– Jag har aldrig varit med om ett liknande hemlighetsmakeri. Det blir lite FBI-känsla. Jag säger inte att det är något fel med det, men det försvårar saker och ting. Det går inte att göra ett bra jobb.

De byråer som är intresserade av att vara med i pitchen förväntas presentera sina nordiska erbjudanden och hur de är strukturerade. Men då den potentiella kunden är okänd blir det svårt att anpassa ett upplägg som är optimerat efter deras förutsättningar.  
– En konsultverksamhet konstrueras efter kundernas behov. Hur set-upen ser ut beror helt på vilken typ av kund det är. Om man inte vet vilken det är blir det såklart svårare, säger en av Resumés uppgiftslämnare.

Vad som står klart är att uppdraget innefattar en stor lansering som ska ske kring jul. Enligt obekräftade uppgifter ligger budgeten på uppemot 100 miljoner kronor per år, medieköp inkluderat.

Det har spekulerats i att det skulle kunna vara den amerikanska tv-jätten Fox som är företaget bakom dimridåerna. Men Resumé har redan tidigare rapporterat om att de är ute på reklambyråjakt, och en källa håller det inte för troligt att det skulle vara dem.

Fredrik Thambert


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.