Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag28.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Byråer

Altor miljardsatsar – lanserar digitaljätte med sikte på börsen

Publicerad: 14 Januari 2021, 14:00

Mellan augusti 2018 till juni 2020 var QNTM:s vd Eivind Roald styrelseordförande i The North Alliance, byrågruppen där bland annat Åkestam Holst, Evidence och Making Waves ingår.

Foto: Pressbild

Den nya bolagsgruppen QNTM, backad av riskkapitalbolaget Altor, säger sig vara inspirerade av sir Martin Sorrells S4 Capital och räknar med att inom några år omsätta uppåt 2 miljarder kronor.


Ämnen i artikeln:

AltorQNTM

I slutet av 2019 startade riskkapitalbolaget Altor den nya byrågruppen ARC bestående av Curamando, Conversionista, Animal, Kurppa Hosk och Keybroker. Altor är gruppens enskilt största ägare med de respektive byråägarna som delägare. För att kunna expandera backades byrågruppen av ”ett par hundra miljoner” kronor i riskkapital. Sedan dess har även managementkonsulterna på Cupole lagts till gruppen.

I går meddelade Altor att de tar nästa steg i sin digitala satsning genom att avisera QNTM (Quantum utan vokaler reds. anm). QNTM kommer att verka som ett portföljbolag som köper upp andra bolag verksamma inom alltifrån IT-konsultering, digital strategi, martech och mer klassiska kreativitet och varumärkesfrågor.

LÄS MER: Riskkapitalbackade byrågruppen som inte pitchar: ”Helt centralt att inte bli mellanmjölk”

Vd för QNTM är norrmannen Eivind Roald, tidigare vice vd på SAS och före detta styrelseordförande i The North Alliance. Eivind Roald säger sig delvis vara inspirerad av sir Martin Sorrells S4 Capital, som sedan starten haft stark ekonomisk vind i seglen, och att bolagen inom QNTM ska vara en ”one-stop-shop” för kommersiella chefer och CMO:s som ska implementera en kommersiell strategi. Cupole ska hjälpa företagen ta fram själva strategin, Curmamando med implementeringen medan bolag som Kurppa Hosk och Animal ska jobba med varumärkesfrågorna och kommunikationen. Därtill vill han lägga expertis inom IT som kan integrera de system (exempelvis CRM, CMS eller e-handel) som blir aktuella i den nya strategin med kundernas befintliga. Målet är att rikta in sig på stora kunder som jagar tillväxt. I samband med att QNTM presenterades kommunicera de även ett förvärv av danska e-handelsplattformen Hesehus, ett bolag som omsätter 110 miljoner kronor. De har även skrivit avsiktsförklaringar med en rad bolag.

– Den närmsta tiden letar vi främst efter bolag inom mjukvaruområdet med särskilt fokus på martech. Innan köpet av Hesehus förde vi dialog med tre andra liknande företag och det kan mycket väl bli så att vi går vidare även med dem, säger Eivind Roald.

LÄS MER: Byråernas planer efter storaffären – så vill de särskilja sig från konsultjättarna

I dagsläget omsätter bolagen inom QNTM cirka 500 miljoner kronor. På ett par års sikt säger Eivind Roald att planen är att börsnoteras och då ha nått upp i en omsättning på cirka 2 miljarder kronor.

– Tillväxttakten hos de bolag vi köpt ligger på 20-30 procent men det är klart att en stor del av den planerade tillväxten kommer att ske genom förvärv. 

LÄS MER: Därför söker sig riskkapitalet till kommunikationsbranschen

QNTM i dagsläget

Består i dagsläget av: Conversionista, Curamando, Cupole, Kurppa Hosk, Animal, Hesehus och Keybroker

Antal anställda: 360

Kunder: Volvo, Tele2, Mediamarkt

Omsättning: 490 miljoner kronor (2019)

Sedan planerna avslöjades uppger Eivind Roald att han blivit kontaktad av flera internationella bolag som säger sig vara intresserade av att ingå i gruppen.

– Vi har sagt att vi startar i Norden men i och med Altors närvaro i Zürich tittar vi på sikt även på Tyskland, Baltikum och Polen. I ett senare skede kan det även bli aktuellt med expansion till Benelux-länderna, säger han.

På den nordiska marknaden ser han inga direkta konkurrenter, även om S4 Capital genom Mediamonks och Mightyhive har viss närvaro. Han vill heller inte jämföra QNTM med de stora holdingbolagen inom kommunikationsvärlden.

– Visst finns det ett litet överlapp med WPP och NoA men det är ingen som på samma sätt som oss satsar på affärsstrategi, mjukvara och IT-konsulter.

Precis som S4 Capital säger Eivind Roald att QNTM lägger stor vikt vid att bolagen de köper upp bibehåller sin särart och identitet. 

 

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

AltorQNTM

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.