Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Amazon Prime och Kicks lyfter byråintäkten hos B-Reel

Publicerad: 11 juni 2021, 08:22

Jesper Kling, managing director för B-Reel.

När pandemin bröt ut slog det hårt mot kommunikationsbyrån B-Reel. I bokslutet för 2020 står det klart att omsättningen krympte jämfört med föregående år. Samtidigt ökar byråintäkten och tillväxten är tillbaka i den svenska delen av verksamheten.


Ämnen i artikeln:

ByråerB-ReelJesper KlingBokslutKicksAmazon

Det färska bokslutet för B-Reel visar att byråverksamheten krympte omsättningen jämfört med föregående år, till 53,3 miljoner kronor att jämföra med föregående 2019 års 62. Även förlusten ökade, från -2,2 miljoner 2019 till -6,7 miljoner för 2020. 

2020 års resultaträkning belastas dock av avvecklingen av B-Reel Ltd i London som ger en resultatpåverkande siffra på -8,6 miljoner. Denna händelse av engångskaraktär bokförs i B-Reel AB genom rollen som moderbolag där nu B-Reel Creative Agency lnc, B-Reel Spain SL och B-Reel Gmbh med kontor i New York, Los Angeles och Barcelona ingår (filmproduktionsverksamheter ligger i systerkoncernen BRF). 

Rörelseresultatet (EBITDA) för Stockholmsverksamheten uppgick till 2,1 miljoner kronor 2020, en ökning från -1 miljoner föregående år, med en vinstmarginal på 5 procent. Samtidigt ökade byråintäkten med 5,2 miljoner från föregående års 25,6 miljoner och landade 30,6 miljoner. 

LÄS MER: Stor kartläggning av 200 byråers bokslut – så mår ekonomin byrå för byrå 

I ett pressmeddelande beskrivs hur den positiva utvecklingen beror på tillväxt både bland befintliga kunder och nya kundsamarbeten, såsom nordiska uppdrag för kosmetikkedjan Kicks och streamingtjänsten Amazon Prime Video

– Vi har haft en stark utveckling i flera år. 2019 var ett hack i kurvan för tillväxten men också ett tillfälle att vässa erbjudande och organisation ytterligare. Därför kom vi in i 2020 på ett bra sätt. När pandemin var ett faktum drabbades vi först enormt hårt. Men ganska snabbt kunde vi lösa en hel del av de utmaningar som vi ställdes inför, och dessutom attraherade vi nya kunder som behövde vårt kunnande och moderna erbjudande, säger Jesper Kling, managing director för B-Reel. 

2021 har enligt Jesper Kling fortsatt där 2020 slutade:

– Vi har haft en konstant hög efterfrågan från befintliga och nya kunder både här hemma och internationellt, där vi har en framskjuten position med vår globala set-up och digitala spets. Vi fortsätter växa och har anställt ett tiotal personer det senaste halvåret, säger Jesper Kling.

Amanda Törner

Reporter Resumé

amanda.torner@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.