Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Angry Creative i Norrköping ser sig inte som en landsortsbyrå: ”Vi växer framför allt internationellt”

Publicerad: 11 augusti 2022, 07:10

Foto: Christian Ekstrand

Webbyrån Angry Creative startades ur Jimmy Roséns studentkorridor. I dag är byrån specialiserade på Wordpress och Woocommerce, och har i samband med pandemin gått över till att vara en 100 procent remote arbetsplats.


Ämnen i artikeln:

E-handelNyheter

På case-listan finns klienter som Ideal of Sweden, Estelle & Thild, och Djerf Avenue. Svenska varumärken som blivit moderna klassiker tack vare smart marknadsföring och influencer marketing. Det Angry Creative har stått för att design av hemsidor, att se till att e-handeln fungerar som det ska. Hos Ideal of Sweden var det viktigt att kunden enkelt kunde bläddra mellan olika färger och designer, hos Djerf Avenue var en viktig utmaning att enkelt hålla koll på inventarier över olika marknader.

Trots att exemplen ovan är svenska bolag, så menar Jimmy Rosén, grundare av byrån, att man har en betydligt större affär utomlands. Framförallt i England, men även i Kapstaden i Sydafrika, där man har legala entiteter.

– Vi växer utanför snarare än i Sverige. Vi är väldigt duktiga i vår nisch, men många slåss ju om just den nischen här i Sverige, och vi kan inte konkurrera med bolag som inte behöver gå med vinst. Men i England, till exempel, så är konkurrensen betydligt mindre, så där är det väldigt enkelt för oss att få uppdrag, säger Jimmy Rosén.

– Svenska bolag är väldigt duktiga på att köpa teknikprojekt, och är med på att det kan gå lite fram och tillbaka. Man gillar att jobba agilt. Utomlands är det absolut inte så, det ska vara fast pris från ax till limpa. Och det är något vi har behövt anpassa oss efter, genom att bygga ett tydligt ramverk för just Wordpress. 

Enligt Jimmy Rosén jobbar byrån delvis med e-handlare, men också med en del publicister med stora content-team.

– Vi jobbar med koncerner och stora publicister, det är hälften av vår affär. De behöver sajter, de har stora content-team, och där kan vi hjälpa till med Wordpress.

En annan del av affären är e-handel, där Jimmy Rosén upplever att man framför allt är med under skalningsfasen. När företag går från att sälja direkt ur källaren till att behöva bli större.

– Det har blivit så att vi kommer in i ett väldigt tidigt skede. Vi tar över grunden, och är väldigt bra på att hjälpa till att skala upp. Ideal of Sweden är ett bra exempel, där det har gått väldigt bra för dem.

– Tyvärr tycker många investerare att Wordpress är ett skräpsystem, så när en exit (att sälja eller börsnotera sitt bolag, reds. anm.) hägrar så har e-handlarna en tendens att byta plattform. 

Byrån har sitt huvudkontor i Norrköping, men Jimmy Rosén tycker inte man kan kalla sig för en landsortsbyrå på det sättet. Majoriteten av de anställda jobbar ju remote, från överallt i Europa, och de allra flesta kunder är också internationella. Men rent krasst ligger byrån i Norrköping, och kollar man på omsättningen, nästan 30 miljoner, är Angry Creative en av de största i staden.

LÄS OCKSÅ: Det våras för landsorten – så lyckas byråerna utanför storstäderna med vinstmarginal på över 20 procent år efter år 

Varifrån kommer namnet, Angry Creative?
– Vi är ett open source-företag, det är ur det engagemanget som bolaget föddes. Den arga delen i namnet handlar om hur man äger sina verktyg och hur man ger tillbaka till det. Ska vi ha riskkapital som pumpas in, eller ska vi bygga tillsammans i en visserligen mer kaotisk sfär, men en mer hållbar sfär? När vi jobbar med våra kunder och hittar någonting som kan förbättras, då vill vi ta med den förbättringen in i källan, så att alla kan ta del av det. Det bygger både mikro- och makroekonomier, och skapar bättre verktyg, för alla.

Visserligen jobbar man en hel del med design och kreativitet, men Jimmy Rosén lyfter fram byrån som en möjliggörare för kreativitet.

– I slutändan bygger vi sajter och e-handel. Det handlar om att skapa verktyg för andras självförverkligande. Vi ger andra möjligheten att vara kreativa, kan man säga, man hjälper dem på vägen.

Nyckeltal 2021

Omsättning: 29,8 miljoner

Vinstmarginal: 18,8 procent

Resultat efter skatt: 4,6 miljoner

Alicia Price

Reporter

alicia.price@resume.se

Ämnen i artikeln:

E-handelNyheter

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.