Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Anr+1 om nysatsningen: ”Vi har en nyfunnen känsla av entreprenörskap”

Publicerad: 2 augusti 2021, 08:10

Delägarna av anr+1: Anna Celay, Andreas Lönn och Pontus Karlsson.

Anr+1 har bytt bana och satsar helhjärtat på hållbar kommunikation, efter att ha lämnat BBDO-nätverket. Siffrorna från 2020 visar att det hittills inte givit särskilt mycket frukt.


Ämnen i artikeln:

anr+1Pontus KarlssonUnionenA non smoking generation

Kommunikationsbyrån Anr+1 gjorde under 2020 en omsättning på 36,8 miljoner kronor och ett rörelseresultat på 4 miljoner. Föregående år gjorde man 68,8 respektive 3,8 miljoner i omsättning och rörelseresultat. Byråintäkten landar på 26,3 miljoner kronor och man har minskat antalet anställda, från 31 till 20.

Sedan man köpte ut BBDO från minoritetsposten 2018 har anr+1 bytt strategi och börjat satsa på hållbar kommunikation

– I slutändan syftar reklam till konsumtion. Tillväxt är nödvändigt, men den ska inte ske på bekostnad av människor och miljö, sa Andreas Lönn, creative director på anr+1, till Resumé då.

Trots att siffrorna hittills tyder på motsatsen menar Pontus Karlsson, vd på Anr+1 att satsningen har varit framgångsrik.

– Hållbarhetsarbetet har gått över förväntan, säger han.

Strategin har bland annat gjort att byrån har blivit inbjudna till nya pitchar – men också det motsatta, något som Pontus Karlsson menar är helt i sin ordning. 

Ett av jobben som går i linje med den nya strategin är Unionens kampanj ”Vad gör jag nu?”. Man jobbar också med A Non Smoking Generation. Dessutom har den nya strategin lagt grunden för större internationella projekt, säger Pontus Karlsson.

LÄS OCKSÅ: Unionen lyfter fram förtroendevaldas betydelse i vardagen på arbetsplatsen

– Vi jobbar just nu med ett stort internationellt projekt vi kommit i kontakt med på grund av den nya strategin. Det är på global nivå och kommer göra skillnad på riktigt, vilket förstås är otroligt motiverande och meningsfullt.

Ni avbröt samarbetet med BBDO-nätverket under hösten 2020. Hur har ni märkt av det?
– Inte alls affärsmässigt, annat än att det blivit roligare att gå till jobbet på grund av att vi har en nyfunnen känsla av entreprenörskap. Vi har lämnat delar av det traditionella bakom oss och går nu fullt ut vår egen väg vilket ger möjlighet att utforska nya tankar, idéer och samarbeten, säger Pontus Karlsson.

Coronapandemin har lett till färre intäkter, något som man motarbetat genom att planera ekonomin noga. I slutändan berättar Pontus Karlsson att ekonomin är hälsosammare nu, mycket på grund av – eller tack vare – den covid-strategi man tillsatte. Hittills har 2021 gått i linje med prognos både vad gäller omsättning och resultat. Mer än så vill inte Pontus Karlsson berätta.

– Under 2021 ser vi fram emot att fortsätta utveckla den nya strategin, kunna rekrytera nya kollegor med nya kompetenser, vinna några av de pitcher vi är med i och att det mäktiga internationella projektet vi jobbar med nu blir så bra som vi drömmer om. För samhällets del hoppas vi på en hejdundrande omstart och revitalisering efter pandemin, avslutar han.

Nyckeltal

Omsättning: 36,8 mkr (68,8 mkr)

Rörelseresultat: 4 mkr (3,8 mkr)

Byråintäkt: 26,3 mkr (36,3 mkr)

Antal anställda: 20 (31)

Soliditet: 56 (35)

 

Alicia Price

Reporter

alicia.price@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News