Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Byråer
Publicerad: 4 Mars 2020, 12:42
Grundarna bakom Around You.
Med Around Yous ”on site-modell” vill Andreas Gunberg, Jens Flensburg, John-John Skoog och Annie Lidén eliminera distansen mellan byrå och kund.
Around You är grundad av Andreas Gunberg, som var head of strategy och drev Stendahls i över tio år, Jens Flensburg, tidigare client director på Stendahls, John-John Skoog, senast creative director på Ogilvy London och Annie Lidén, senast strateg Droga5 London.
I ett pressmeddelande beskrivs hur kvartetten förenades i sin övertygelse om att den nuvarande byråmodellen är för ensidig, stelbent och ineffektiv och att det krävs en helt ny affärsmodell för att möta kundernas behov. Med Around Yous affärsmodell, som de kallar ”on site-modellen”, vill grundarna utgöra ett tredje alternativ till traditionella byråer och inhouse, som ger möjlighet att jobba integrerat med kunden och nära affären.
LÄS MER: Därför växer de nya byråmodellerna fram
Poängen med on site-modellen är enligt grundarna att eliminera distansen mellan byrå och kund för att skapa en ”mer transparent, snabb och dynamisk modell”.
– Efter att ha varit med och drivit en stor reklambyrå i över tio år, såg jag hålen i affärsmodellen och kände att värdet att vara uppbyggd på det sättet slutar sakna relevans. Desto fler personer som är involverade i uppdraget, desto mer belönas de traditionella byråernas affärsmodeller. Det resulterar i en både långsam och kostsam modell för uppdragsgivare. Och, precis tvärtemot hur vi på Around you vill jobba, säger Andreas Gunberg i pressmeddelandet.
LÄS MER: De nya byråmodellerna del 2: Tidsenlig och traditionell
LÄS MER: De nya byråmodellerna del 4: ”Cross-agency”
Around You ska skapa samarbeten mellan frilansare och uppdragsgivare med bas i Göteborg, Stockholm och London, och på så vill kunna leverera medarbetare för projekt-för-projektbasis eller som permanenta teammedlemmar till kundens inhouse.
Byrån har fått en första uppdragsvigare och enligt pressmeddelandet sitter teamet nu med ”flera avslutande dialoger med några av Sveriges starkaste varumärke och mest hyllade kreatörer”.