Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Byråer
Publicerad: 2 mars 2020, 08:56
Från vänster, Josefina Hillman, partner och strategisk projektledare på AWB, Sofie Clason, projektledare på AWB och Christian Laustrup Møller, ansvarig för AWB Danmark.
Kommunikationsbyrån AWB startar verksamhet i Köpenhamn. Till en början kommer erbjudandet att omfatta strategiska PR- och kommunikationstjänster.
A World Beneath grundades i Stockholm 2004 som en pr-byrå som utgår från populärkulturen. I dag är AWB en kreativ och har uppdrag som Diageo, UNIQLO, Levi’s, Atrium Ljungberg, Philips, Spendrups och Dr. Martens på den svenska marknaden. Nu satsar bolaget på att etablera sig i Danmark med samma strategi.
– Vi ser att den danska marknaden saknar en byrå med den profil som AWB har, det vill säga som kan äga både det kreativa och strategiska arbetet samt har relationerna och nätverket för att lyckas med uttaget. Vi tror den här kombinationen kommer att vara attraktiv för flera nya danska kunder, samtidigt som expansionen är ett önskemål från flera av våra befintliga kunder, säger Josefina Hillman, Strategisk Projektledare och delägare på AWB i en kommentar.
Första person på plats är Christian Laustrup Møller, tidigare copywriter på Allright Agency och senare redaktör på danska mattidningen Copenhagen Food, som blir byråchef och lokalt ansvarig.
– AWB har lång erfarenhet av att arbeta med den danska marknaden och har byggt upp ett nätverk främst inom segmenten mat- och dryck samt mode/retail. Det är inom dessa segment som vi kommer att fokusera främst nu i början med ambitionen att växa organisk och i lagom takt, säger Christian Laustrup Moller, ansvarig för AWBs verksamhet i Köpenhamn.
I det senaste bokslutet för 2018 omsatte A World Beneath 28,9 miljoner kronor. Rörelseresultatet landade på 810 000 kronor.