Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

BCW blir Tiktoks lokala byrå

Publicerad: 11 februari 2021, 13:11

Marta Karlqvist är vd för BCW Group Nordics.

Foto: Press/TT

BCW blir Tiktoks svenska kommunikationsbyrå med målet att att öka appens varumärkeskännedom för potentiella användare och nyckelintressenter. ”TikTok är en plattform med enorma möjligheter för företag, organisationer och privatpersoner”, säger Marta Karlqvist, vd för BCW Group Nordics.


Ämnen i artikeln:

BCWTikTok

Kinesiska Tiktok har på kort tid blivit stor nog att utmana sociala medier om Instagram och Snapchat om användarnas mobiltid. Enligt Internetstiftelsens rapport Svenskarna och internet 2020 använder nu nära hälften av alla svenskar i åldrarna 16-25 appen, som samlar rörliga klipp som ofta blir virala nog att sprida sig utanför plattformen. 

Tiktok har användarna och innehållet på plats, och framöver väntas en monetarisering av plattformen. Strax innan jul blev det känt att Facebooks tidigare head of agency, Liv Sandberg, rekryterats som nordisk chef till Tiktok. Därefter har flera andra rekryteringar följt. 

Läs mer: Tiktok rekryterar i Sverige 

Nu står det även klart att Tiktok valt BCW som sin kommunikationsbyrå på den svenska marknaden. Parterna har arbetat ihop sedan årsskiftet. BCW ska hantera både Consumer och Corporate Communications, med målet att öka Tiktoks varumärkeskännedom för potentiella användare och nyckelintressenter, som annonsörer och byråer. 

– TikTok är en plattform med enorma möjligheter för företag, organisationer och privatpersoner. Det har vi verkligen kunnat se det senaste året med allt från folk som uttrycker sin kreativitet till vaccinforskare som delar information kring pandemin. Vi ska inte sticka under stol med att vi är riktigt stolta över att ha vunnit uppdraget - vilket ställde extra krav på djupgående kunskaper kring Gen Z-marknadsföring och annonsörernas behov, säger Marta Karlqvist, vd för BCW Group Nordics, i ett pressmeddelande.

BCW jobbar även med Amazon och Huawei på den svenska marknaden. 

Läs mer: Den ultimata guiden till kreativt innehåll på Tiktok 

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Ämnen i artikeln:

BCWTikTok

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.