Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Berntzon Bylund sammanfattar 2021: ”Ett år av återhämtning”

Publicerad: 5 juli 2022, 11:44

Joachim Berntzon spår fortsatt förbättring under 2022: ”Vi har bra fart framåt”.

Foto: FREDRIK GÖRAS

Under 2020 gick Berntzon Bylund med minusresultat och i januari 2021 lämnade ena grundaren, Hans Bylund, efter 14 år. Både bokslutet och vd Joachim Berntzon konstaterar att 2021 varit ett år för återhämtning.


Ämnen i artikeln:

BokslutJoachim BerntzonBerntzonBylundNyheter

I november 2020 så överläts två verksamheter till Berntzon Bylund, då byråerna Mindmakers och Socialminds fusionerats in. Berntzon Bylund är också en del av H&H Group, som drog in en byråintäkt på dryga 460 miljoner kronor under året.

Berntzon Bylund då? Jo, omsättningen har ökat med över 10 miljoner, närmare bestämt med 32 procent till 49,8 miljoner kronor (37,6 mkr). Man vänder också rörelseresultatet från minus till plus och landar på 1,7 miljoner (-74 052 kr) och byråintäkten ligger på 26 miljoner (25,5 mkr). Det innebär en rörelsemarginal på 7 procent, medan soliditeten ökar till 18 procent. 

Enligt Joachim Berntzon, vd för byrån, var 2021 ett år som präglades av återhämtning och successiv återgång till det normala. I början av året lämnade ena medgrundaren, Hans Bylund, byrån efter nästan 14 år. 

Vilka uppdrag har varit viktigast?
– Kundmässigt så var det vårt åttonde år tillsammans med Porsche och det är vi mycket stolta över, det går bra för Porsche. Under 2021 fick vi också fått upp farten ordentligt tillsammans med Circle K som är på en varumärkesresa, det vi gör tillsammans skapar mycket positiva resultat.

LÄS MER: Circle K fortsätter satsa på musiken med ny tv-reklam 

Ni har fusionerats samman med Mindmakers och Socialminds. Hur har det gått?
– Vi bestämde oss för att slå samman vår sociala medier-byrå och pr-byrå med Berntzon Bylund när vi märkte allt tydligare hur gränserna suddas ut. Alla våra uppdrag utgår från en övergripande strategi och i de uppdrag där vi arbetar 180 grader eller 360 grader så blir det helt enkelt mycket bättre leveranser när vi har tagit bort vår uppdelning, det blir bättre integrerat helt enkelt, säger Joachim Berntzon.

Han menar att man satt en prognos för att förbättra resultatet ytterligare under 2022, och är på god väg.

– I år räknar vi med att förbättra vårt resultat ytterligare. Vi märker förvisso av vissa effekter av kriget i Ukraina, framför allt på b2b-sidan. Men vi har bra fart framåt.

Nyckeltal 2021 (2020)

Omsättning: 49,8 mkr (37,6 mkr)

Rörelseresultat: 1,7 mkr (-74 052 kr)

Byråintäkt: 26 mkr (25,5 mkr)

Rörelsemarginal: 7 procent (0 procent)

Antal anställda: 31 (19)

Soliditet: 18 procent (12 procent)

 

Alicia Price

Reporter

alicia.price@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.