Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Blogginlägg blåser nytt liv i frågan om sexuella trakassierer i byråvärlden

Publicerad: 16 juli 2021, 12:50

Foto: Mihai Surdu via Pixabay

Enligt Zoe Scaman, författare till texten ”Mad men, furious women” har inte mycket förbättras de senaste tio åren. ”Jag skiter fullständigt i policys och värdegrunder, de betyder absolut ingenting. Vad jag vill se är verklig förändring.” säger hon.


Ämnen i artikeln:

#MeToo

”Misogynin i reklambranschen har inte upplösts under det senaste decenniet, utan blivit lömsk, osynlig, och gömt sig i skuggorna. Det är dags att slå på helljusen.” 

Så inleder Zoe Scaman ett blogginlägg där hon berättar om sina upplevelser av sexuella övergrepp och trakasserier under sin karriär. Blogginlägget har fått stor uppmärksamhet och hundratals kvinnor har hört av sig till henne för att dela med sig av sina berättelser och upplevelser. Berättelserna har rört alltifrån våldtäkter till sexistiska kommentarer. Många av de kvinnor som hört av sig till Zoe Scaman har gjort det anonymt av rädsla för vad vittnesmålen kan komma att få för konsekvenser.

LÄS MER: 2126 kvinnor i branschen i upprop mot sexuella trakasserier
LÄS MER: Endast en tredjedel tycker att byråerna har levt upp till #sistabriefens krav

– De är livrädda för konsekvenserna av att vara ärlig om det som de har utsatts för, säger hon till The Guardian

– Kvinnorna blir utknuffade och tystas med sekretessavtal. Männen som står bakom övergreppen fortsätter vara framgångsrika och leda agenturer och byråer.

Zoe Scaman grundade sin egen byrå Bodacious år 2019, och menar att reklambranschen är särskilt tuff för kvinnor.

– Och männen kommer undan. Det bortförklaras med att det är ”sånt som händer i reklambranschen”, säger hon till The Guardian.

LÄS MER: Branschorganen: Så jobbar vi framåt med #sistabriefen 

Om byråvärlden vill visa att de tar frågan på allvar bör de enligt Scaman sätta upp en oberoende verksamhet dit utsatta kvinnor kan vända sig.

– Jag skiter fullständigt i policys och värdegrunder, de betyder absolut ingenting. Vad jag vill se är verklig förändring.

TimeTo, en organisation som samlade reklambranschen efter #MeToo, visade i en studie 2018 att 41 procent av de som tillfrågades hade upplevt sexuella trakasserier eller övergrepp på arbetsplatsen, men att 83 procent valde att inte anmäla. 

En liknande studie som gjordes i USA kom fram till att över 60 procent av kvinnorna i reklambranschen hade anklagats för att vara ”för aggressiva” och ”för känslosamma”. Man fann också att majoriteten hade blivit utsatta för sexuella inviter, och att 88 procent kom från en kollega och 70 procent från någon i chefsposition. 

Alicia Price

Reporter

alicia.price@resume.se

Ämnen i artikeln:

#MeToo

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.