Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Borg Owilli större än någonsin: ”Pandemin svetsade oss samman”

Publicerad: 6 juli 2022, 08:17

2019 aviserade contentbyrån Borg Owilli att de satsade på tillväxt. Pandemin kom i vägen. Nu är de tillbaka i vinnarspåret. ”Vår ambition nu är att växa strategiskt och långsiktigt under de kommande fyra åren, där vi vill ta ytterligare marknadsandelar.” säger vd Mikael Owilli.


Ämnen i artikeln:

Borg & OwilliBokslutNyheter

Borg Owilli har på kort tid etablerat sig som en av de större contentbyråerna i Sverige, inte minst på B2B-sidan. Byrån jobbar bland annat med kunder som Postnord, Livsmedelsföretagen och Transportföretagen. 

För två år sedan berättade vd:n Mikael Owilli att de investerat för att växa ytterligare, planer som på grund av den utdragna pandemin fick skjutas upp något. När siffrorna för 2021 nu kommit in visar de att tillväxten nu tagit fart, rejält. 

Förra året landade byråintäkten på 60,7 miljoner kronor, en ökning med 23,1 miljoner kronor i jämförelse med 2020. Det innebär contentbyråns klart högsta notering under sin sjuåriga historia. Ökningen kommer dock inte från att man anställt fler, i stället är det den genomsnittliga intäkten per anställd som ökat från 1,1 till 1,6 miljoner kronor. Enligt tidigare beräkningar från Resumé ligger intäktsmedianen bland de svenska contentbyråerna på strax under 1,2 miljoner kronor. Totalt ger det en rörelsemarginal (räknat på byråintäkten) på 20 procent.

LÄS MER: Rekryterade 350 medarbetare på två år – så jobbar snabbväxarna Arc, Knowit och Borg Owilli för att få in eftertraktad talang

Vd:n Mikael Owilli beskriver året som väldigt utvecklande och lyfter utöver de ekonomiska siffrorna även fram att de lyckats höja både medarbetarnöjdhet och kvaliteten på jobben.

– Året präglades likt 2020 av pandemin, framför allt mentalt i organisationen medan affären var mindre påverkad. Pandemin påverkade vår personal, som alla längtade efter att återvända till något slags normalitet. Vår take på det var att översätta allt det vi normalt gör till digitala motsvarigheter för att bibehålla den sammanhållning och kultur som vi vet är avgörande för medarbetarnas och bolagets välmående.

I årsredovisningen skriver vd:n Mikael Owilli att det är affärsområdena ”agency, digital sales och podcasts” som gått allra starkast. Under året fick de in bland annat Nexer och Pricerunner på kundlistan.

Ni har ökat er intäkt per anställd från 1,1 till 1,6 miljoner kronor. Hur har ni lyckats med det?

– Vi har lärt oss mycket av våra erfarenheter och kunnat uppgradera affärsmodellen för att dra nytta av våra lärdomar. Vi är fortfarande ett relativt ungt bolag med stor utvecklingspotential. Genom att fortsätta professionalisera och kommersialisera vårt tänk och arbetssätt blir byråintäkten per anställd automatiskt högre. Genom att organisationen blivit mer robust har vi grundare kunnat lägga mer tid på att verkligen reflektera över vad vi vill erbjuda och skapa, likväl som att djupdyka kring vad marknaden saknar. För oss resulterade detta i att vi under främst 2021 lanserade en rad egna produkter, däribland podcastserien Innovationslandet Sverige med Emma Frans. Medarbetarna tyckte produkten var riktigt rolig att både producera och sälja och kunderna erbjöds något unikt. På det stora hela lyfte affärsområdet med egna innehållsprodukter oss, vårt erbjudande fick en ny typ av spets som gynnade hela vår affär.

Mikael Owilli lyfter dock fram medarbetarna som den främsta förklaringen till byråns starka siffror.

– För somliga kan tuffa perioder splittra, men för oss blev pandemin snarare något som svetsade oss samman. Vi har haft tydliga mål som vi stått enade kring, involverat medarbetarna i viktiga beslut och fört en transparent dialog kring vad som gått bra och mindre bra.

Planen framöver kallar Mikael Owilli för ”ambitiös” med sikte på att växa och ta marknadsandelar i ytterligare fyra år. Enligt honom har 2022 fortsatt i linje med de planer han och medgrundaren David Borg har för byrån.

– Fokus har legat på att få in ett par nyckelrekryteringar för att stärka teamet för kommande år, liksom fortsatt utveckling av vårt eget erbjudande. Nya medarbetare som kommit in både på byrån och sälj har snabbare än tidigare kommit in i gruppen och hjälpt oss framåt. Till hösten ser vi fram emot flera spännande lanseringar – såväl för kund som i form av egenutvecklade produkter. De senaste åren har gett oss skinn på näsan och gör att vi fattar mer övervägda beslut. Det hjälper oss att fortsätta utveckla byrån, med mer strukturerad planering och starkare genomförandekraft

FAKTA/Borg Owilli

Omsättning: 88,8 Mkr (62,6)
Byråintäkt: 60,7 Mkr (37,6)
Rörelseresultat (EBIT): 12 Mkr (1,2)
Rörelsemarginal: 20 procent (3)
Medeltal anställda: 37 (35)

 

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Borg & OwilliBokslutNyheter

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.