Byråer
Brittisk techbyrå expanderar till Sverige: "Saknats en nischad PR-byrå"
Publicerad: 12 juli 2023, 12:30
Tyto PR:s grundare Brendon Craigie tillsammans med Silke Rossman och Axel von Arnold.
Foto: Pressbild
Tyto PR vill bli det givna alternativet för svenska startups.
Ämnen i artikeln:
PRUnder Almedalsveckan meddelade den internationella PR-byrån Tyto PR sin expansion till Sverige och Norden. Inriktningen är techbolag med internationella ambitioner, inte minst i Europa. Expansionen i Sverige kommer att ledas av Axel von Arnold, som backas upp av en svensk kollega och två mer seniora partners. von Arnold har tidigare jobbat på bland annat Agency och Ad Astra samt sitter med i Svensk PR:s styrelse. Från start har de med sig de internationella kunderna Remota, Immuta och Billwerk+ som Tyto nu kommer att representera på den nordiska marknaden.
Byrån grundades för sex år sedan av britten Brendon Craigie och har sedan dess växt till 60 konsulter med närvaro i Storbritannien, Tyskland, Frankrike, Spanien, Italien och Nederländerna.
Arbetsmodellen som ska attrahera kunderna kallar Tyto PR för "Prwithoutborders", en modell Axel von Arnold beskriver som anpassad för bolag som opererar på flera marknader.
Hur skiljer den sig från de stora nätverksbyråerna som också har närvaro på en mängd marknader?
– Vi har brutit oss fria från den silomentalitet som finns på många stora byråer där man ofta har landsspecifika budgetar. Med vår modell kan man fördela resurser fritt, om vi har ett stort projekt i Sverige, Tyskland eller Storbritannien är det inga problem att allokera om resurser från en annan marknad.
Sverige och Stockholm har under 10-talet etablerat sig som en av Europas främsta startup-marknader och enligt Axel von Arnold ser Tyto en öppning för nischade PR-byråer att slå mynt av det.
– Tittar man på konkurrensen ser vi att det saknas en PR-byrå som är tydligt tech positionerad, vi ser dessutom en fördel i att vi är paneuropeiska och kan erbjuda fullservicetjänster, fortsätter han.
Under hösten är målet att försöka etablera Tytos eget varumärke på den svenska marknaden. Det ska man dels göra genom rapporten Tyto Tech 500 där de rankar de 500 mest inflytelserika personerna inom tech i Sverige. Rankningen är något de även publicerat på andra marknaden. Än så länge finns dock inga ekonomiska målsättningar för det svenska kontoret.
– Vi ska in i en expansiv fas, ta mycket möten och rekrytera. För oss handlar det om att bygga närvaro och visa att kunderna kan lita på oss inom alltifrån strategisk design till pr och content.