Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

söndag13.06.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Byråer

Byn får in nya kunder – ökar intäkterna trots corona

Publicerad: 12 januari 2021, 13:12

Gruppbild av Byns medarbetare.

Foto: Press

Norrköpingsbyrån Byn knyter till sig tre nya kunder och rekryterar tre nya namn. Snart stänger man dessutom ett brutet räkenskapsår med högre omsättning än tidigare – trots coronapandemin. ”Nu börjar vår idealbild av den byrå vi vill vara sätta sig”, säger Byns medgrundare Anders Hofvergård.


Ämnen i artikeln:

Byn

Byn Kommunikations grundades för åtta år sedan och har i dag vuxit till att bli en 20-mannabyrå med sin bas i Norrköping. Bland kunderna finns bland andra länsstyrelsen i Östergötland och flera lokala länsförsäkringsbolag. 

Nu ansluter ytterligare kunder till kommunikationsbyrån. Efter att ha arbetat med en global lansering i våras för Husqvarna Construction, den del av Husqvarna som riktar sig till byggindustrin snarare än till konsumenter, står det nu klart att ännu en produktlansering väntar. Under projektets gång ska Byn fokusera på content marketing och sociala medier. 

Därtill knyter man till sig skogsbolaget Holmen Skog, vars koncern man tidigare arbetat med. Ett nytt kommunikationskoncept och kundlöfte har arbetats fram och kommer att sjösättas under 2021. 

Även Returpack/Pantamera ansluter till kundlistan. Där väntar arbete med att ta fram innehåll för deras hållbarhetskommunikation i sociala kanaler, bland annat för kontot pantameranu på Instagram.  

– Där har vi tagit fram konceptet ”Världens mest pantade land”, som handlar om nyttan med pant ur ett socialt, miljö- och samhällsperspektiv. Själva konceptet grundar sig i svenskarnas behov av att vara stolta över sig själva. Det märktes till exempel av i början av corona. Då jämförde många vår coronastrategi med andra länders. Vi har också ett unikt pantsystem och hög återvinningsgrad, något vi ville skapa både insikt och stolthet kring, säger en av Byns tre grundare, Anders Hofvergård.

Han beskriver bolagets kundmix som en förutsättning för att stå starka genom coronapandemin. Av årsredovisningen för det brutna räkenskapsåret 2019/2020, som löper fram till och med april, har bolaget skonats avsevärt i jämförelse med många andra byråer. Enligt siffrorna har omsättningen enbart sjunkit med en bråkdel, från 14,4 miljoner kronor till 14 Mkr. Resultat efter finansiella kostnader likaså, som gått från 1,8 Mkr till 1,7 Mkr. 

– Vi har en ganska bred kundmix och en del uppdrag inom offentlig sektor som tuffat på. I vissa fall har det till och med lett till fler uppdrag, på grund av pandemin, eftersom kommunikationsstödet ökat. Vi jobbar även med en del IT-konsultbolag, som har haft ett väldigt bra år. 

Flödet av uppdrag leder enligt Anders Hofvergård till att Byn kommer att redovisa ännu bättre siffror under pågående räkenskapsår. I samband med det nya året står det även klart att byrån har rekryterat tre nya personer: produktionsledaren Amanda Svensson, art directorn och motion designern Anders Lindborg samt copywritern Erik Stedt

– När vi startade byn var det med tanken om att dra i gång en byrå i en medelstor svensk stad som kan konkurrera med de bästa. Vi har byggt upp verksamheten sakta med säkert. Nu börjar vår idealbild av den byrå vi vill vara sätta sig. Resurserna är på plats, kunderna är på plats, nu ska vi fokusera på att skapa riktigt bra kommunikation. 

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Ämnen i artikeln:

Byn

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.