Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag21.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Byråer

Byråintäkten krymper för Garbergs

Publicerad: 11 Augusti 2020, 12:25

Mehrnaz Bejne är vd på Garbergs.

Reklambyrån Garbergs ser både omsättning och byråintäkt minska under 2019. Samtidigt vässar man vinstmarginalen och ser försiktigt optimistisk på framtiden. ”Majoriteten av kunderna har klarat sig bra trots Coronakrisen”, säger vd:n Mehrnaz Bejne.


Ämnen i artikeln:

Garbergs

Garbergs beskriver sig som Sveriges största oberoende kommunikationsbyrå, och har under åren gjort uppdrag åt bland andra NK, SVT och Telenor. 

Året man lämnar bakom sig präglas på den ekonomiska sidan av en sjunkande omsättning och byråintäkt, men en stabil vinst som ligger kvar kring strax över sex miljoner kronor. Omsättningen krymper från 86,1 miljoner kronor 2018, till 79,4 miljoner kronor 2019. Byråintäkten landar på 40,8 miljoner kronor, vilket är en minskning med drygt 9 miljoner kronor jämfört med föregående år. Det framkommer av ett färskt bokslut för Garbergs Reklambyrå AB.

I årsredovisningen skriver ni att affärsområdena design, digital och rörlig produktion växer, samtidigt redovisar ni både minskad byråintäkt och omsättning. Vilka affärsområden är det som minskar?
Vi gör fortsatt ett väldigt bra år ekonomiskt under 2019 där vi både ökar vinstmarginalen och soliditeten. Resultatet ligger på samma nivå som föregående år. Vissa kunder minskade generellt sina investeringar under 2019 men som ökade första kvartalet 2020. Vi förstärkte vårt erbjudande inom design och rörlig produktion genom rekrytering av talanger och gjorde flera lanseringar och där ser vi att efterfrågan fortsatt är stor hos våra kunder, skriver Garbergs vd Mehrnaz Bejne i ett mejlsvar till Resumé. 

Vinstmarginalen landar på 15 procent, vilket är en förbättring med två procent jämfört med året innan. 

Styrelsen föreslår en utdelning till bolagets aktieägare om 4 535 000 kronor. Under året har man haft ett medelantal anställda på 32 personer. 

Garbergs ser ljust på framtiden, och skriver i årsredovisningen att investeringarna från befintliga kunder väntas öka. Den prognosen håller man delvis fast vid, om än mindre hårt, i ljuset av coronapandemin. 

– Vi utvecklas i takt med våra kunder och majoriteten av kunderna har klarat sig bra trots coronakrisen. Den stora förändringen ligger i nykundsbearbetningen som har försvårats och minskat. Den bedömning i vår årsredovisning som vi gjorde innan krisen var baserad på en annan verklighet, vi är ödmjuka inför hösten och försiktigt optimistiska. 

Vad kommer att hända på Garbergs under det kommande (och nyligen inledda) räkenskapsåret? Åt vilket håll kommer byrån att utvecklas?
I takt med att ekonomin växer så räknar vi med att göra detsamma. Vi kommer inte satsa på några nya affärsområden den närmaste tiden utan fortsätta bygga ett starkt erbjudande inom design, strategi och kommunikation.

Garbergs Reklambyrå AB 2019

Byråintäkt: 40 877 (49 001) 

Omsättning: 79 489 (86 107)

Rörelseresultat: 6 155 (6 168) 

Vinstmarginal: 15% (13%)

Byråintäkt/anställd: 1 277 (1 400)

 

Summor anges i tkr

2018 års siffror anges inom parentes

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Garbergs

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.