Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag30.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Byråer

Byråintäkten växer för Ehrenstråhle

Publicerad: 25 Augusti 2020, 08:00

Erik Årnell klev in som vd för Ehrenstråhle under 2019.

Både byråintäkt och vinst växer för reklambyrån Ehrenstråhle under 2019. ”Under våren 2019 satte vi en långsiktig vision och plan på plats för byrån”, säger vd:n Erik Årnell.


Ämnen i artikeln:

Ehrenstråhle

Reklambyrån Ehrenstråhle har under åren arbetat med varumärken som Polestar, SL och och Telia. Nyligen plockade man in Erik Årnell, tidigare ansvarig för Klarnas globala marknadsföringsstrategi, som vd. Nu visar färska siffror hur det gick under hans första halvår vid rodret. 

Under fjolåret växte vinsten för Ehrenstråhle, från 8,4 miljoner kronor 2018, till 13,9 miljoner kronor. Byråintäkten ökade likaså, från 61,1 miljoner kronor 2018, till 66,5 miljoner kronor 2019. Samtidigt sjönk omsättningen med cirka 10 miljoner kronor, vilket förklaras av minskade produktionsköp för kunds räkning. 

– Under våren 2019 satte vi en långsiktig vision och plan på plats för byrån. Ett av de första stegen i den planen var att skapa en hävstång på våra styrkor. Bland annat genom att skapa ett sömnlöst samarbete mellan våra tre kontor i Stockholm, Göteborg och Malmö. Det har medfört en bättre utväxling på vår storlek, fullservice-expertis och framför allt vår byråkultur, säger Ehrenstråhles vd Erik Årnell. 

Vinstmarginalen räknat på byråintäkten landar på cirka 20 procent. 

– Under 2019 lyckades vi öka intäkten med över nio procent och vår effektivitet ökades i en ännu högre grad vilket gav ett riktigt bra resultat för året, säger Erik Årnell. 

Under året delades 8,2 miljoner kronor ut i en utdelning. Medelantalet anställda sjönk från 58 personer 2018, till 49 personer 2019. 

Trots coronapandemin är Ehrenstråhles prognos för räkenskapsåret positiv, även om man räknar med ett intäktstapp på 10 procent gentemot den ursprungliga planen. 

”Under rådande nuläge uppskattar bolaget att bruttointäkterna kommer vara jämna med räkenskapsåret 2019. På grund av att branscher har påverkats olika under denna epidemi, så har bolaget beslutat att inte permittera någon personal för att kunna säkra affären för dom kunderna som fortsätter sin marknadsföring enligt plan”, skriver Ehrenstråhle i bokslutet. 

Där stryker man också under att man siktar på att fortsätta verksamheten enligt nuvarande strategi, och att man planerar att utöka företaget med representation på fler orter i Norden samt växa verksamheten genom egna kanaler eller via utökat samarbete med sina svenska och nordiska syskonbolag. 

 

2019

Nettoomsättning: 90,3 Mkr (100,7)

Rörelseresultat: 13,9 Mkr (8,4)

Byråintäkt: 66,5 Mkr (61,1) 

Vinstmarginal: 20,9% (13,8)

Medelantal anställda: 49 (58)

Föregående års siffror i parentes

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Ämnen i artikeln:

Ehrenstråhle

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.