Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Byråer
Publicerad: 18 februari 2014, 09:59
Carl-Johan Grandinson.
Foto: Björn Elgstrand.
Mediebyrån Tre Kronor satsar stenhårt på att göra om verksamheten till en fullservicebyrå. – Det handlar lite om att vi går tillbaka till vår ursprungsidé, säger Carl Johan Grandinson, en av Tre Kronors grundare.
Uppgifter till Resumé gör gällande att ett antal personer har fått lämna byrån och erbjudits avgångsvederlag.
Carl-Johan Grandinson sticker inte under stol med en del personer har lämnat Tre Kronor på grund av vad han kallar ”personliga skäl”, men menar ändå att nettoeffekten är att man har växt under senare år.
Bolaget är nu uppe i ett drygt 40-tal medarbetare.
– Det hela är ett led i vår omstöpning av verksamheten till att bredda vår inriktning så att vi blir en fullservicebyrå, säger Carl Johan Grandinson.
Tre Kronor ska jobba med tre ben – den vanliga mediebyrådelen, contentdelen och reklambiten.
Omdaningen inleddes med en intern genomgång av hur Tre Kronor ska kunna anpassa sig till nya kundkrav.
En effekt blev att man plockade in Mia Forsgren som byråchef.
– Hon har en bredare bakgrund än en traditionell mediebyråbakgrund, säger Carl Johan Grandinson.
Mia Forsgren kommer närmast från Universal Music där hon var Commerical Director och dessförinnan Marketing Director.
Tre Kronor inledde egentligen arbetet med att jobba med reklamproduktion för flera år sedan – då under Helena Westins ledning.
Hon har lämnat byrån sedan flera år tillbaka och den nya omstöpningen handlar om att ta ytterligare steg i riktningen mot att bredda verksamheten
Carl Johan Grandinson berättar att tanken med Tre Kronor var att göra något som ingen annan har gjort när man startade år 2007, men i takt med att byrån fick in storkunder som SAS och Unibet blev Tre Kronor ett mer klassiskt mediebyråhus.
Så nu är tanken att återvända till era rötter?
– Ja, fast i en ny form, säger Carl Johan Grandinson.
Han menar att Wifog är ett bra exempel på hur man vill jobba framöver.
Här har man gått från ett vitt papper till att göra filmer, content-marketing, medieplaceringar och reklamfilmsprodiuktion.
Nytt är också att man vill ha en kontaktyta för kunden. Enkelt förklarat innebär det att man rent organisatoriskt sätter den kundansvariga i mitten, medan specialisterna är runtomkring.
Varför gör ni den här förändringen nu?
– Vi har egentligen aldrig släppt tanken, utan vi har bara tappat fokus på det, säger Carl Johan Grandinson.
Han berättar också att Tre Kronor håller på med att varumärkesarbete om hur man själv ska marknadsföra sig.
– Det är ännu inte klart vad det mynnar ut i, säger Carl Johan Grandinson.
Karl-Johan Byttner