Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Byrån uppmanar artister att ta ställning mot kriget: ”Ändra era låttitlar på Spotify”

Publicerad: 7 mars 2022, 13:47

Björn Lind på Milk hoppas att Spotify kan bli ett sätt för artister att ta ställning mot kriget i Ukraina.

Foto: Privat

Reklambyrån Milk har tagit initiativ till ett upprop genom Spotify, #PlayForUkraine, mot Putin och kriget.


Ämnen i artikeln:

MilkUkrainakrigetNyheter

– När den ukrainske kreatören Serhii Malyks sträckte ut en hand och uppmanade branschen att agera, kände vi att han talade till oss. Vi ville göra något och dammade av kampanjen som vi vann Guldägget med 2021, The Spotify Parenthesis för indiebandet Bye Bye Cicycle. 

Uppropet är helt nystartat men Milk för en dialog med artister och band både i och utanför Sverige – mest med musiker som spelas i Ryssland, för att komma runt statens censur. 

– Egentligen har vi bara informerat om hur man ändrar sina låttitlar på Spotify. Ibland undrar jag om vi gör någon nytta för världen, men om vi kan tänka i kreativa banor och lösningar som de här, så kanske vi faktiskt kan påverka världen på ett bra sätt. Vi vill fortsätta uppmana alla som är kreatörer att tänka i banor som kan hjälpa folket i Ukraina, och om vi kan nå fram till Rysslands befolkning genom att ta oss runt propagandan, så vill vi göra det, säger Björn Lind, operativ projektledare på Milk.

Vad artisterna väljer att skriva är upp till dem, men byrån har lagt upp exempel på Instagram under kontot @pressplayforukraine. 

– Vår förhoppning är att det här kan vara ett sätt att informera ryska medborgare om att ett fruktansvärt krig rasar i deras grannland med förskräckliga konsekvenser som följd, säger Björn Lind. 

Ämnen i artikeln:

MilkUkrainakrigetNyheter

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.