Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Chefsbyte i Allers byrågrupp – tidigare OTW-chefen tar över som ny vd

Publicerad: 17 juni 2021, 07:29

Foto: Fredrik Persson

Den senaste månadens chefskarusell inom Ahead Group och Aller Media fortsätter. Efter att koncernchefen gått vidare och Narva fått nytt ledarskap har förändringarnas vindar nu kommit till byrågruppens ledning och största spelaren OTW.


Ämnen i artikeln:

AllerAhead GroupOTWMake Your MarkNarva

Sedan Aller startade sin byrågrupp Ahead har den letts av den tidigare OTW-vd:n Anders Rask. Nu går han vidare och efterträds av OTW:s nuvarande vd Marcus Wikner. Byrågruppen startades upp 2016 består av contentbyråerna OTW och Make Your Mark samt kommunikations- och pr-byrån Narva. Trots pandemin lyckades gruppen förra året leverera sitt starkaste resultat någonsin med en omsättning på 404 miljoner kronor och ett rörelseresultat på 46 miljoner kronor. Särskilt starkt gick Make Your Mark som ökade sin omsättning från 93 till 126 miljoner kronor.

De senaste veckorna har det skett flera förändringar på Aller och Ahead Group-byråernas högre poster. Den mångårige Aller-vd:n Bodil Ericsson Torp ersattes i slutet av maj av den tidigare kommersiella direktören Lotta Cederbom och nyligen tog Frida Dahlgren från Prime över som vd på Narva.

FAKTA/Ahead Group

OTW:

Omsättning: 180 miljoner kronor (182)

EBITA-resultat: 21 miljoner kronor (18)

Byråintäkt: 110 miljoner kronor

Make Your Mark:

Omsättning: 126 miljoner kronor (93)

EBITA-resultat: 15 miljoner kronor (6)

Byråintäkt: 61 miljoner kronor

Narva:

Omsättning: 98 miljoner kronor (97)

EBITA-resultat: 10 miljoner kronor (11)

Byråintäkt: 87 miljoner kronor

Byrågruppen har sedan länge haft uttalade tillväxtambitioner och sedan 2018 ventilerat frågan om förvärv. Än så länge har dock köpen uteblivit. Anders Rask har även öppnat för att de kan komma att öppna upp svenska kontor för byråvarumärken som redan finns på andra Ahead-marknader. Det har heller inte blivit av. Förhoppningen är att man genom en breddning ska göra byrågruppen aktuell för uppdrag som sträcker sig över hela Norden.

Marcus Wikner har jobbat på OTW i 17 år, varav de tre senaste som vd och vice vd fem år innan det. Han lämnar dock inte bolaget helt utan kommer sitta kvar som styrelseordförande. OTW:s vd-stol kommer i stället ockuperas av Rasmus Winther.

Vad har du för tankar redan nu kring hur du vill utveckla nätverket? Vad ser du för möjlighet framåt? 

– Det finns ju en strategi och den ligger fortsatt kvar. Ahead Group har höga tillväxtmål och ska fortsätta växa, både organiskt och genom förvärv. Jag har självklart många tankar om hur vi kan utveckla Ahead Group och jag återkommer gärna till det längre fram. Först ska jag börja in min nya roll, lära känna mina nya medarbetare och sätta mig in i strategierna, säger Marcus Wikner.

Anders Rask har sedan 2018 nämnt att ni kan komma att förvärva men än så länge har köpen uteblivit. Varför?

– Det får nog Anders svara på, det är svårt för mig att säga någonting om. 

Marcus Wikner säger, precis som Anders Rask före honom, att det inte finns några planer på att slå ihop de två contentbyråerna OTW och Make Your Mark. Anders Rask har tidigare lyft fram att de två byråerna gör att de inom byrågruppen kan jobba med konkurrerande kunder.

Men om ni ska förvärva framöver, vilken typ av byråer tror du skulle ligga närmast till hands?

– Först handlar det om att fortsätta utvecklas och att börja titta på förvärv. Jag ser både luckor på marknaden och är nyfiken på flera intressanta bolag, talanger och start-ups. Vi vill hitta något som kompletterar de befintliga byråerna i Sverige på ett bra sätt. Innan vi kommer dit behöver jag såklart fördjupa mig i strategierna för respektive bolag inom Ahead Group samt vår nordiska agenda för att se hur vi kan hitta och maxa synergier på bästa sätt.

Kommer ni att etablera svenska kontor för byråvarumärken inom Ahead som finns på andra marknader?

– Det är lite samma där, det är någonting som vi får titta på framöver. Men det är ingenting som är bestämt i dagsläget. 

Vad tror du kommer vara avgörande för hur väl ni står er framöver?

– Det är kopplat till respektive byrå och till hela nätverket, där vi hela tiden måste utvecklas, förändra oss och anpassa oss till det nya medielandskapet. Det handlar också om att det sker en branschglidning mellan byråerna. 

 

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.