Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag21.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Byråer

Chimney Vigor Group köper Malmö Reklambyrå

Publicerad: 17 Januari 2020, 07:44

Henric Larsson, vd på Chimney Vigor Group och Gustaf Hultberger, grundare och creative director på Malmö Reklambyrå.

Foto: Pressbild

Malmö Reklambyrå, med kunder som Kung Markatta, Stenströms och Hövding, förvärvas av Chimney Vigor Group.


Ämnen i artikeln:

ByråerChimneyMalmö

Chimney Vigor Group, som bildades då det svenska contentbolaget Chimney i september gick samman med den amerikanska distributionsjätten Vigor, köper Malmö Reklambyrå med syfte att utöka den strategiska och kreativa kompetensen.

Malmö Reklambyrå har på kort tid etablerat sig med kampanjer för Kung Markatta, Stenströms och Hövding. Enligt ett pressmeddelande är första steget att koppla ett helhetsgrepp runt de behov som marknaden i södra Sverige efterfrågar, för att i nästa steg utveckla erbjudandet för de övriga marknader som Chimney Vigor Group är verksam i.

– Det råder en önskan om mer innehåll i fler kanaler, högre kvalitet, mer effekt, utan ökade budgetar. Så är läget och inte bara i Malmö. Att bygga och hålla ihop varumärket är nyckeln för att nå både kortsiktigt och långsiktigt resultat. Genom att ingå i Chimney får vi tillgång till ny expertis och resurser som gör att vi tillsammans kan ta oss an uppdrag som svarar upp emot dessa önskemål. Vi kommer fortsatt lägga ribban högt, säger Gustaf Hultberger, grundare och creative director på Malmö Reklambyrå, i pressmeddelandet.

LÄS MER: ”Så skapar KAN tillväxt på en tuff byråmarknad” 

Chimney Vigor Group är etablerade i Malmö sedan 2014. De två byråerna samlas nu under samma tak.

Henric Larsson, vd på Chimney Vigor Group, kommenterar: 

– För att slå igenom i en värld där det produceras allt mer innehåll är det viktigt att stå ut och skapa ett engagemang som berör. Samtidigt ska innehållet produceras med mindre budgetar och ge högre effekt. Utvecklingen går fort framåt och vi jobbar hårt med att stärka vårt erbjudande i alla delar av processen. Tidigare i år gick vi samman med Vigor för att hålla ihop och förenkla processen i leveransen och nu har vi förvärvat Malmö Reklambyrå för att stärka upp kompetensen inom vårt strategiska och kreativa team. 

Chimney Malmö omsatte 21,7 miljoner under 2018 (21,2) och rörelseresultatet landade på 2,3 miljoner (2,7). Malmö Reklambyrå omsatte 6,8 miljoner 2018 med ett rörelseresultat på cirka 2 miljoner kronor. De två kontoren i Malmö har tillsammans 18 medarbetare. 

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se

Ämnen i artikeln:

ByråerChimneyMalmö

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.