Byråer
Contentbyrån ökar vinsten – trots pandemin
Publicerad: 21 april 2021, 11:27
I slutet av 2020 tillträdde Mimmi Söderberg som ny vice vd, och Jan Bernhardsson som ny styrelseordförande.
Foto: Press
Rörelseresultatet växer något för contentbyrån Chiffer.
Contentbyrån Chiffer grundades 2002 och har under åren arbetat med kunder som Cancerfonden, Granngården och Interflora.
Trots att de senaste året präglats av coronapandemin står det klart att byrån ökar sin vinst under det brutna räkenskapsåret 2019/2020. Rörelseresultatet går från att ha landat på 1,7 Mkr 2018/2019, till 2,3 Mkr under det senaste räkenskapsåret. Nettoomsättningen sjunker dock, från 31 Mkr till 28,2 Mkr.
”Under företagets fjärde kvartal påverkades verksamheten negativt av pandemin. Företaget ingick kollektivavtal och korttidspermitteringar påverkade verksamheten” skriver Chiffer i sin förvaltningsberättelse.
Under räkenskapsåret plockades 2 Mkr ut ur företaget. Ingen ny utdelning har föreslagits baserat på det senaste räkenskapsårets resultat.
Chiffer juli 2019 - 2020
Nettoomsättning: 28,2 Mkr (31 Mkr)
Rörelseresultat: 2,3 Mkr (1,7 Mkr)
Medelantalet anställda: 22 (21)
Soliditet: 18% (24%)
Föregående räkenskapsårs siffror i parentes