Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag30.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Byråer

Coronakrisen tvingar Nom Agency till konkurs: ”Den sämsta timingen man kan tänka sig”

Publicerad: 8 April 2020, 12:31

Foto: Pressbild

I höstas omvandlades kommunikationsbyrån Pronto till Nom Agency, en byrå med fokus på kunder inom mat, dryck och värdskap – några av de branscher som just nu drabbas hårdast av coronakrisen. Nu försätts byrån i konkurs.


Ämnen i artikeln:

CoronavirusetPronto

Pronto var länge en uppmärksammad kommunikationsbyrå som tidigt hittade en nisch inom det digitala. De senaste åren har byrån haft det tuffare ekonomiskt och på fem år tappat hälften av sin omsättning. 

2018 tog medarbetarna Elvira Eriksson och Jakob Edman över vd-rollen från grundaren Gabriel Sundqvist. I samband med det började byrån fokusera allt mer på kunder inom mat- och dryckessegmentet och skalade ner på de digitalfokuserade uppdragen. I september 2019 lade man ner Pronto och startade i stället Nom Agency – en byrå med fullt fokus på kunder inom just mat, dryck och värdskap. På kundlistan stod bland annat Brooklyn Brewery, White Guide, O.P Anderson och Xanté. 

Enligt det senaste bokslutet för det brutna räkenskapsåret sept 2018-aug 2019 omsatte byrån 9,3 miljoner kronor, i jämförelse med 11,6 miljoner föregående år. Samtidigt gjorde man för första gången sedan 2011 en förlust, som uppgick till - 1,8 miljoner kronor.

Nu står det klart att Nom Agency ansökt om konkurs. 

– Så snart coronakrisen slog till på allvar i Europa och Sverige märkte vi att offerter sköts på framtiden, projekt pausade och möten ställdes in. Konsekvenserna blir minskade intäkter här och nu och kanske än värre en ytterst oförutsägbar framtid för såväl kunder som oss som rådgivare. Vi hade inte tillräckligt mycket torrt krut i ladorna för att fortsätta i den marknaden, säger Gabriel Sundqvist i ett mejl till Resumé. 

LÄS MER: Inställda pitcher, uppskjutna kampanjer och oro – så påverkas byråernas affärer av corona

Hur många anställda drabbas?
– Det är åtta anställda som berörs och jag är övertygad om att det kommer att gå väldigt bra för alla. Det är det bästa teamet man kan tänka sig och som har kämpat in i det sista. Vi lämnar med flaggan i topp vilket jag är väldigt stolt och glad över. Vi har även hittat en lösning tillsammans med byrån Delorean som har anställt en av våra medarbetare och där våra kunder kommer att ha sin fortsatta hemvist. Mitt fokus genom denna korta men intensiva process har varit att minimera skadan för kunder, medarbetare och leverantörer.

Fanns det andra alternativ som ni övervägde, till exempel korttidspermittering?
– Som entreprenör ligger det i ens DNA att inte vilja sätta sitt företag i konkurs, precis alla andra alternativ är bättre. Samtidigt var den oro, osäkerhet och risk det hade inneburit för medarbetare och kunder att fortsätta köra bolaget, med hjälp av de krispaket som introducerats, ingenting jag som ägare ville utsätta någon för.

Enligt Gabriel Sundqvist var januari, februari och mars starka månader för Nom Agency och de såg ljust på fortsättningen av 2020. 

– Med positioneringen och namnbytet till Nom Agency renodlade vi vår verksamhet till att helt fokusera på att vara en kommunikationsbyrå för företag och organisationer inom mat, dryck och värdskap. Precis de branscher som nu lider enormt av restriktionerna som kommit till följd av coronaviruset. Den sämsta timingen man kan tänka sig och en global pandemi som tyvärr satte spiken i kistan för oss.

Coronaviruset slår hårt mot hela byråbranschen. Resumé har tidigare rapporterat om brand experience-byrån A Skillful Crowds konkurs, som drabbar 24 medarbetare. 

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se

Ämnen i artikeln:

CoronavirusetPronto

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.