Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Byråer
Publicerad: 22 Februari 2021, 13:28
Bild från Acnes globala streetwearkampanj för Zalando.
Foto: Photographer: Vitali Gelwich
Coronapandemin slår hårt både mot omsättning och resultat för reklambyrån Acne, som för första gången på flera år nu vänder till förlust.
Ämnen i artikeln:
AcneDe blev Polestars globala byrå, tog fram ett nytt koncept åt Ica och skapade en global kampanj åt den tyska modejätten Zalando. Trots nya uppdrag och fortsatt namnkunniga kunder vänder Acne Advertising till förlust för första gången på flera år. Från att ha gjort en vinst på drygt 8 miljoner kronor under det brutna räkenskapsåret 2018/2019 gör reklambyrån 2018/2019 ett resultat efter finansiella poster på -2,6 Mkr.
”Coronaviruset har haft en negativ inverkan på företagets omsättning och resultat under året”, skriver företaget i årsredovisningen.
Trots att företaget bedömer att omsättningen påverkats negativt av viruset klättrar omsättningen över 100 miljonersstrecket, och landar på cirka 103 Mkr. Det är en ökning med nästan 10 Mkr jämfört med föregående räkenskapsår.
Medelantalet anställda ökade från 48 till 54 personer.
Framtidsutsikterna för företaget skyms fortfarande av pandemin, och Acne konstaterar att de negativa effekterna kommer att prägla även pågående räkenskapsår.
”Spridningen av coronaviruset har efter balansdagen haft en negativ påverkan på företagets verksamhet. På grund av osäkerheten kring framtida politiska beslut och människors och företags beteende går det i dagsläget inte kvantifiera virusspridningens påverkan på verksamheten.”
Acne är sedan 2017 en del av revisions- och konsultnätverket Deloitte, efter ett förvärv av Deloitte Digital. I köpet ingick utöver reklambyråverksamheten Acne Advertising även Acne Film, Acne Drama och Acne Digital.
Omsättning: 103,4 Mkr (93,5 Mkr)
Resultat efter finansiella poster: -2,6 Mkr (7,9 Mkr)
Soliditet: 2% (0%)
Medelantal anställda: 54 (48)
Siffror gäller räkenskapsåret 2019/2020. Siffror i parentes gäller räkenskapsåret 2018/2019.
Läs mer: Marknadschefen gör tvärtom för att vinna mot Tesla: ”Att våga testa är en bristvara”
Ämnen i artikeln:
Acne