Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag04.03.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Byråer

Coronapandemin lyfter Lennox PR – gör rekordbra år

Publicerad: 9 Februari 2021, 13:09

Lennox PR:s grundare Elin Ahldén och Robert Svensson.

Foto: John Guthed

Både omsättning och vinst växer för pr-byrån Lennox.


Ämnen i artikeln:

Lennox PR

Pr-byrån Lennox grundades 2015 av Robert Svensson och Elin Ahldén. Bland kunderna finns bland andra Coop Butiker och Stormarkander och Lärarnas Riksförbund. 

Medan coronapandemin slagit hårt mot många byråer har Lennox PR istället lyfts av den prövande perioden. Det står klart efter att bolaget delat sina preliminära siffror för verksamhetsåret 2020. Omsättningen landar på 10,6 miljoner kronor, att jämföra med 7,6 Mkr föregående år. Rörelseresultatet mer än fördubblas, från 714 000 kronor till 2,2 Mkr. Det är de bästa siffrorna någonsin i byråns sexåriga historia. 

– Vi var förstås oroliga för att pandemin skulle påverka efterfrågan på våra tjänster negativt. Istället visade det sig bli precis tvärtom. Vi har inte behövt använda några av stödåtgärderna, vi har gjort flera rekryteringar under 2020 och vi passerar för första gången 10 miljoner i omsättning. Inför 2021 behöver vi stärka upp ytterligare, så nu söker vi fler erfarna konsulter till företaget, säger Lennox vd Robert Svensson i ett pressmeddelande.

Medan efterfrågan på kampanjer, innehållsproduktion och medierelationer ligger på ungefär samma nivå som tidigare har efterfrågan ökat vad gäller förändringsarbeten, kriskommunikation, positioneringsuppdrag och tidsbegränsade uppdrag för att stärka kunders egna kommunikationsteam. 

För första gången delar Lennox PR en del av vinsten med sina anställda, då 40 procent av rörelseresultatet före vinstdelning delas ut till åtta medarbetare i extra löneutbetalningar och pensionsavsättningar. Det motsvarar 260 000 kronor per heltidstjänst. Beslutet togs sommaren 2020, inspirerat pr-byrån Westander. 

– Vi driver Lennox med en övertygelse att kultur och lönsamhet hänger ihop och att alla tjänar på att vi lyckas med båda, inte minst våra kunder. Vinstdelning är ett stresstest av den tanken. Jag är stolt över vårt resultat på mer än ett sätt, säger Elin Ahldén, medgrundare av Lennox PR.

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Ämnen i artikeln:

Lennox PR

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.