Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Byråer

Därför vinner OMG Försvaret

Publicerad: 8 Maj 2013, 13:13

Försvarsmakten.

Foto: Pressbild.

Carat kom tvåa i Försvarets pitch och tappar därmed sin storkund. OMG lämnade anbudet med lägst pris, samtidigt som de rankades högst på provuppdragen.


Ämnen i artikeln:

MediacomScreamOmnicomIUMFörsvarsmaktenCarat

Fem byråer lämnade anbud i Försvarsmaktens mediebyråupphandling: Carat, OMG, Mediacom, IUM och Scream. Dessa utvärderades sedan på anbudssumman plus två provuppdrag (mediestrategi och annonsförmedlingskampanj) samt kompetens och erfarenhet.

OMG:s anbudssumma var lägst av alla byråers på 37 850 kronor. Därefter kom Carat (41 850), IUM (43 100), Scream (66 150) och Mediacom (97 000). Summan räknades fram genom att byråerna fick uppge timpris för olika kompetenser samt hur mycket ett antal olika aktiviteter (så som produktion och införandeavgifter) skulle kosta.

Därefter räknade Försvaret ut mervärdessummor beroende på hur väl byråerna presterade i de två provuppdragen, samt hur kompetenta deras arbetsgrupper ansågs vara.

OMG lyckades prestera bäst, och vann därmed upphandlingen eftersom de ansågs ha det mest ekonomsikt fördelaktiga anbudet.   Carat kom tvåa i pitchen, följda av IUM, Scream och Mediacom.

Byåerna har fram till den 20 maj på sig att överklaga beslutet.

Fredrik Thambert


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.