Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Byråer

DDB Alchemy-avhoppare startar ny byrå – backas av Egmont

Publicerad: 26 November 2019, 13:40

Med finansiell backning från Egmont ska den digitala varumärkes- och designbyrån Okto bli en ”storbyrå i mikroformat” med helikopterperspektiv på kundens varumärke. Bland byråns grundare finns många med erfarenhet från ledande positioner på några av Sveriges största byråer.


Ämnen i artikeln:

Okto

I maj tidigare i år rapporterade Resumé om att flera profilerade medarbetare från Nord DDB:s produkt- och tjänsteutvecklingsbyrå Alchemy valt att lämna bolaget, däribland vd:n Carl Nordling och den kreativa chefen Fabian Andersson. Enligt uppgifter till Resumé ville Alchemys ledning egentligen köpa loss byrån från DDB-nätverket, något som inte lät sig göras.

Nu står det dock klart att de med finansiell uppbackning av mediekoncernen Egmont startar upp varumärkes- och designbyrån Okto. Byråchef blir SAS tidigare varumärkeschef Pia Haag och bland övriga medarbetare finns flera med lång erfarenhet från ledande roller på några av Sveriges främsta kreativa byråer.

Pia Haag och Carl Nordling berättar för Resumé att de ser sig själva som en byrå som tar ansvar för att ett varumärkestänk finns med i alla delar av företaget, från hård- och mjukvara till kommunikation och kundtjänst. Utöver ett strategiskt varumärkestänk kommer Okto även erbjuda sina kunder att ta fram de kreativa enheterna.

– Att kunna erbjuda båda delarna gör att vi kan ta det hela vägen ut. Det är i slutet av arbetet det faktiskt händer och de delar som möter kunderna tas fram, där vill vi vara med, säger Pia Haag.

Pia Haag kommer som tidigare nämnts från en roll som varumärkeschef på SAS, innan dess jobbade hon under fyra år som konsult på varumärkesbyrån Lynxeye. På SAS upplevde hon att byråerna antingen var duktiga på det strategiska men saknade hantverkskunskapen eller vice versa. 

– Vi som nu startar upp Okto förenas i en övertygelse om att varumärket måste få vara utgångspunkten och att det ska upplevas i alla led, inte minst i det digitala, berättar hon.

Byråns finansiär Egmont har under flera års tid byggt upp sitt affärsområde marketing services. I dagsläget ingår fullservicebyrån KAN, sociala medier-byrån Ingager, reklambyrån Belong, digitalbyrån Sempro och contentbyrån Klintberg Nihlén. Carl Nordling berättar att Okto kommer att vara en fristående byrå men samtidigt hjälpa Egmont och deras olika varumärken med sina tjänster. Okto kommer även kunna utnyttja kompetenser från exempelvis KAN.

– Att ha Egmont i ryggen ger oss en stabilitet och ekonomisk trygghet. Det är också de som möjliggjort att vi kan starta upp med ett så seniort team. Att Egmont dessutom äger flera e-handlare med behov av att bygga varumärke tror jag skapar ett win-win läge.

Carl Nordling berättar att många av de som är med från start varit djupt involverade i de omställningsresor som Klarna, SAS och Försvarsmakten gjort de senaste åren. Därifrån tar de nu med sig insikter kring vad som behövs för en helhetlig varumärkesupplevelse.

– Vilka delar var avgörande för att upplevelsen skulle fungera sömlöst? Hur såg teamen ut på byrå- och kundsidan? Med den kunskapen kan vi med trovärdighet komma till kunden och berätta vad som behövs för att det ska fungera.

Enligt Pia Haag är det ofta den berömda siloproblematiken som ställer till det, oavsett om det gäller små eller stora bolag. Varje enhet har sina egna mål och riskerar att tappa helhetsperspektivet. 

– Ett typiskt problem när man jobbar med olika byråkonstellationer är att alla byråer har var sin strategi. Det blir en för butik, en för reklamen och en tredje för appen vilket drar ned helhetsupplevelsen, fyller Carl Nordling i.

Det tydligaste exemplet på ett bolag som lyckats med vad Okto vill ta sig för är enligt Carl Nordling och Pia Haag Klarna. Smoooth-konceptet har sedan ett par år tillbaka växt ut till något av en guldstandard som många byråer med fokus på användarupplevelse och konceptuellt varumärkesbyggande ser som förebilder.

– Även om det inte är vårt eget case var flera av oss djupt involverade i Smoooth, både i det kreativa och i tjänsteutvecklingen.

Duon berättar att de ser på sig själva som en storbyrå i miniformat. För tillfället har man tio anställda men inom kort siktar de på att vara kring 20. 

Men med en lågkonjunktur i antågande, i vissa sektorer är den redan här, kan det vara svårt att få varumärken att investera i något som ger avkastning på längre sikt. 

Hur har ni tänkt lösa den problematiken?

– En varumärkesförändring ska ju också kunna ge effekt på kort sikt, även om det inte är där den verkliga magin händer. I rådande konjunkturläge kanske det handlar mer om att gå in i ett varumärke som är lite avmattat och trist och med några enkla knep fräscha upp det än stora transformationer, säger Carl Nordling.

– Bilden av en varumärkesbyrå med strategisk kärna har ju ofta varit den att det är de som tar hand om de stora projekten. Eftersom vi jobbar både strategiskt och kreativt kan vi kliva in i varumärken som har en stark kärna och se till att den upplevs i alla led. Om vi sedan går mot ett mer gynnsamt ekonomiskt läge kanske kunderna är villiga att investera i större och mer långsiktiga projekt.

Utöver Egmonts egna varumärken kommer Okto att jobba mot externa kunder. Trots att byrån bara varit i gång i två månader har de redan gått vinnande ur en pitch och kommer inom kort presentera sitt arbete.

Vilka krav från Egmont finns på tillväxt och lönsamhet?

– Inga som helst. Naturligtvis vill vi vara lönsamma och växa oss större men jag tror Egmont som ägare ser på oss som en nyckelkompetens snarare än en kassako. Vid sidan av det rent ekonomiska har vi även satt upp en rad mjuka mål som handlar om hur vi som byrå ska fungera. Det är flera av oss som jobbat länge inom branschen och är trötta på de hierarkier och förhållningssätt till sin personal som finns på vissa byråer.

Gänget som startar Okto består av:

Pia Haag - tidigare Varumärkeschef på SAS, rådgivare på Lynxeye

Nick Christiansen - tidigare Creative Lead på Åkestam Holst

Fabbe Andersson - tidigare CD Alchemy, Head of Innovation &  partner NORD DDB 

Emanuel Lantz - tidigare Business Director Alchemy och Head of Digital på NORD DDB

Linnéa Björkman - tidigare strateg Alchemy, Strateg Dentsu

Carl Nordling - tidigare VD Alchemy och Vice VD samt partner NORD DDB

Andreas Blombäck - tidigare Design Director Alchemy, NORD DDB

Sebastian Elmblad - tidigare Planner NORD DDB

Franziska Engsner - tidigare AKQA och marknadschef manofakind

Richard Hedberg - tidigare BBH och Achtung Amsterdam

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se


Ämnen i artikeln:

Okto

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.