Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

De får ledande positioner i Forsman & Bodenfors nya organisation – han blir vd

Publicerad: 25 januari 2022, 13:40

Sophia Lindholm, Leif Sorte, Anna Qvennerstedt, Cilla Pegelow, Johan Eghammer, John Bergdahl, Toby Southgate, Rasmus Bjurström, Emma Eriksson.

Fler personer kommer att ta ansvar för kreativiteten i Forsman & Bodenfors nya organisation. Leif Sorte blir ny vd for byrån, men det operativa arbetet kommer att ledas av två nya byråledare.


Ämnen i artikeln:

Forsman & Bodenfors

Det har varit många förändringar i chefsleden på Forsman & Bodenfors det senaste året. Under våren 2021 tog Johan Eghammer över vd-stolen efter Silla Levin.

Strax innan årsskiftet kunde Resumé berätta att reklambyråns nuvarande vd Johan Eghammer under året kommer att övergå i en roll som internationellt kreativt ansvarig för Forsman & Bodenfors.

När byrån under tisdagen presenterar flera förändringar i organisationen står det klart att Leif Sorte, byråns koncernchef sedan början av 2021, nu även blir vd för reklambyrån Forsman & Bodenfors. 

Den nya uppdaterade organisationen är tänkt att stärka Forsman & Bodenfors kreativa fokus globalt.

Förändringar är ett led i en ny global strategin för byrån. Ett arbete som leds av den globale vd:n Toby Southgate och Anna Qvennerstedt, Copywriter och global styrelseordförande.

Den nya strategin ska fokusera på kreativitet, men också mer samverkan mellan kontoren och mellan de olika erbjudanden inom koncernen.

Följande förändringar gör Forsman & Bodenfors globalt:

Anna Qvennerstedt bildar ett globalt kreativt team med Johan Eghammer och John Bergdahl som blir byråns global creative leads.

Teamets uppgift är att samla och stötta kreativa funktioner, både direkt i uppdrag för globala kunder och som support till de olika kontoren. Det nya upplägget syftar till att höja den kreativa nivån och ge fler medarbetare möjlighet att arbeta över de nationella gränserna.

Art directorn Emma Eriksson, flyttar till New York för att stärka F&B New York kreativt som co-head of creative.

Förändringar i Sverige:

Leif Sorte är fortsatt vd för F&B-koncernen i Sverige och tar nu även rollen som VD för reklambyrån Forsman & Bodenfors.

Det operativa ansvaret tas dock av två nya byråledare, en i Stockholm och en i Göteborg.

– Förändringen är ett sätt att flytta beslut och mandat ännu närmare arbetsgrupperna på respektive kontor, samtidigt som det frigör resurser för att öka den internationella samverkan mellan våra kontor. Här kommer jag att arbeta nära Cilla och Rasmus i allt ifrån frågor som berör byrån internt till uppdraget med våra kunder, säger Leif Sorte till Resumé.

Cilla Pegelow, mångårig projektledare blir ny byråledare i Göteborg. Hon har arbetat på byrån sedan 2005. I rollen som kundansvarig har hon hand om bland annat Volvo Trucks och Svenska Spel. Cilla Pegelow beskrivs som en drivande kraft i att utveckla byråns erbjudande och fortsätter i rollen som projektledare i ett antal uppdrag.

Rasmus Bjurström, i dag vd för F&B Daily, blir ny byråledare i Stockholm.

Han har sedan 2020 varit ansvarig för F&B Daily, byrågruppens erbjudande med fokus på always-on, content och mediainnovation. Under Rasmus Bjurströms ledning har Daily snabbt vuxit till att omfatta mer än 50 medarbetare som arbetar med både lokala och globala kunder.

Tillsammans med Sophia Lindholm, kreativ chef i Sverige, kommer byråledarna att leda svenska Forsman & Bodenfors.

– Alla förändringar på F&B görs utifrån att vi vill öka förutsättningarna för att göra ännu bättre och mer framgångsrika jobb ihop med våra uppdragsgivare. Det här handlar om att vi vill ha ett närmare ledarskap på de båda kontoren samtidigt som vi förstärker det kreativa fokuset både i Sverige och globalt, säger Cilla Pegelow till Resumé.

Hur kommer kontoren att samarbeta i en större utsträckning, konkret?
– Vi jobbar nära varandra redan idag, i mixade arbetsgrupper, mellan kontoren och olika delar av kollektivet, lokalt och globalt. För att kunna öka det samarbetet krävs ännu snabbare och enklare beslutsvägar, och det här är ett led i det arbetet, som sker på golvet, säger Rasmus Bjurström till Resumé. 

 

 

Redaktionen

Reporter

red@resume.se

Ämnen i artikeln:

Forsman & Bodenfors

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.