Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Byråer

Deras spel driver med byråbranschen: ”De som spelar ska känna igen sig”

Publicerad: 6 November 2020, 13:34

Byråspelets format har inspirerats av spelet Unstable Unicorns.

Med hjärta, ironi och inspiration från memekulturen vill kortspelet Byråspelet driva med byråbranschen. Bakom spelet står fyra studenter vid Yrgo i Göteborg. ”Under hela utbildningen har vi studerat branschen som kan vara lite navelskådande men samtidigt verkar ha ganska mycket självdistans”, säger studenten Siri Sjölin.


Ämnen i artikeln:

YrgoSpelByråByråerReklambyråer

Först till sex betalande kunder vinner kortspelet Byråspelet. På vägen finns dock en rad utmaningar – som ett bottenkort från Reklamombudsmannen, ett ”Kunden kan själv”-kort för när de satsar på inhouse och för den delen även ett toppenkort som symboliserar en vinst i tävlingen Årets byrå. 

Bakom spelet står de fyra studenterna Katarina Floer, Siri Sjölin, Marlene Klingener och Lovisa Olausson, som tagit fram Byråspelet som en del av sitt examensarbete i utbildningen Art Director och Copywriter på Yrgo i Göteborg.

Från vänster: Lovisa Olausson, copywriter, Katarina Floer, art director, Marlene Klingener, art director och Siri Sjölin, copywriter.

– Vi ville göra ett examensarbete som var mer än den obligatoriska rapporten som vi visste att vi behövde skriva och lämna in. Under hela utbildningen har vi studerat branschen som kan vara lite navelskådande men samtidigt verkar ha ganska mycket självdistans, säger Siri Sjölin.

Under den tid de sökte praktik började gruppen spela spel under rasterna, för att få tankarna på annat håll. Då väcktes idén om att paketera researchen kring examensarbetet i ett fysiskt spel. 

Från Byråspelet.

De läste branschpress, frågade aktiva i branschen och samlade inspiration från föreläsare på skolan – men även från memekulturen och olika humorkonton som driver med byråbranschen. 

– Tonen på spelet skulle vara underfundig och vi hade en rätt klar bild över att den skulle vara kaxig med glimten i ögat, samtidigt som det inte skulle finnas någon tvekan om hur spelet skulle spelas. Det grafiska manéret jobbade vi fram så att det matchade tonen i copyn. Färgstarkt med klipp och klistra känsla. Vi jobbade med kollage i form av foto, illustration där typografin fick ta för sig, säger Marlene Klingener. 

Formatet är en parafras på spelet Unstable Unicorns från Unstable Games. Orginalspelets indelning med tre olika kategorier översattes till a-, b- och c-kunder. Inga varumärken nämns, men vad som nämns lyser igenom på andra vis. 

– När vi satte vår egen prägel på spelet så tog vi allt vi visste om branschen, gjorde research och intervjuer för att få till rätt ton. Kort som ”Kunden kan själv” kom till utifrån förståelsen om att vad man än gör för kampanjer, har för bra idéer eller otroliga texter så finns det alltid en kund där som har gett dig uppgiften. En kund som kanske inte har samma yrkesroll som du men som ändå har mycket att säga till om och kommer att göra det eftersom det ligger i deras intresse, säger Lovisa Olausson. 

Byråspelet finns i dagsläget i fem exemplar, men gruppen har fått förfrågningar och önskemål om att trycka upp fler. Till en början var tanken att rikta sig till reklamstudenter, men efter att ha presenterat spelet på respektive praktikplats ser de en bredare målgrupp. 

– Vi vill på ett humoristiskt sätt skildra reklambranschen med vårt kortspel. Ta upp fenomen och med hjärta och ironi driva med dem. Vi vill att de som spelar ska känna igen sig i spelet. Se sig själva utifrån en aning men mest av allt ha en rolig spelstund. Kanske på en afterwork eller med vänner. Kanske som student för att få en aning om branschen du är på väg in i, säger Katarina Floer.

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.