Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Designbyrån Grebban har nu över 100 anställda: ”Väldigt stolt”

Publicerad: 14 juli 2022, 12:44

Grebban har jobbat fram varumärkesidentiteter och e-handelsdesign för företag och har kunder som Rabén & Sjögren, Björn Borg och Safira. Under första halvåret 2022 har man nått ett högt anställningsmål: 100 personer.


Ämnen i artikeln:

DesignbyråerRetailToppnyheter

Grebban grundades 2011 och har sedan dess varit fokuserade på retail- och e-handelsbolag, där man levererat varumärkesidentiteter, e-handelsdesign och mer. Bolaget har vuxit sig stora och under 2021 gjorde man en nettoomsättning på över 60 miljoner kronor (2020: 43 mkr). 

När man sammanfattar siffrorna för det första halvåret 2022 så landar omsättningen på hela 45 miljoner kronor, och man har i dagsläget över 100 anställda.

– Jag är väldigt stolt över att vi nu gått över 100 anställda på Grebban, en stor milstolpe och något jag aldrig kunnat drömma om för några år sedan. Vi har ett otroligt kompetent, drivet och engagerat team och jag är så himla stolt över att få jobba med allihopa, säger Anton Johansson, grundare och vd på Grebban.

Under 2022 har designbyrån bland annat gjort jobb för Byon, Norstedts, Rabén & Sjögren och Grandpa. Man har också vunnit uppdrag för Zoo.se och Teknikmagasinet.

– Det är extra kul att vårt erbjudande inom e-handelsdesign, som vi ofta levererar standalone i samarbete med andra teknikbyråer, växer starkt med kunder som Apohem och Care of Carl. E-handel är mycket mer designdrivet än tidigare och vi ser väldigt starka kommersiella resultat hos de vi arbetar med, säger Emil Ahdrian, creative director och partner på Grebban.

– Vi är ödmjuka inför andra halvåret då marknaden just nu är väldigt orolig. Samtidigt tror vi att kvalitetsinriktade bolag som levererar mycket värde till sina kunder aldrig kommer bli ‘out of fashion’, vi är fortfarande i en stor transformation mot e-handel oavsett om pandemieffekterna avtagit. Så vi kommer fortsätta rekrytera även i höst, avslutar Anton Johansson.

Under helåret 2021 gjorde Grebban ett rörelseresultat (EBIT) på 6,6 miljoner kronor och en byråintäkt på 48,8 miljoner.

Nyckeltal första halvåret 2022

Omsättning: 45 miljoner (60 mkr*)

Byråintäkt: 45 miljoner (48,8 miljoner*)

Antal anställda: 100 (67*)

* Siffrorna inom parantes avser helåret 2021.

 

Alicia Price

Reporter

alicia.price@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.