Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.03.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Byråer

DIK om coronakrisen: ”Vi får dystra signaler från byråerna”

Publicerad: 23 Mars 2020, 14:26

Anna Troberg, DIK:s ordförande.

Foto: Stina Gullander

Hur ska man som anställd eller egenföretagare inom kommunikationsbranschen tänka i coronakrisen? Resumé tar ett snack med Anna Troberg, ordförande för fackförbundet DIK som organiserar kultur, kommunikation och kreativ sektor.


Ämnen i artikeln:

CoronavirusetDIK

Hur ser ni på DIK på läget i kommunikationsbranschen just nu?
– Vi ser naturligtvis att den här situationen påverkar alla våra medlemmar väldigt mycket, men just kommunikationsbranschen drabbas extra hårt eftersom det är en konjunkturskänslig bransch. När det går ner går det ner mycket för den här branschen. Det kunde vi till exempel se under finanskrisen, då många fick lämna sina jobb på de privatägda kommunikationsbyråerna. Den situation vi befinner oss i nu är på många sätt likadan och ser dessutom ut att bli ännu värre. Vi får ganska dystra signaler från byråerna och från våra medlemmar på dem. 

Vilka är de vanligaste frågorna ni får just nu?
– Det är ett ganska brett spektrum av frågor. Det här är ju en situation man inte befunnit sig i tidigare och omfattningen är så stor. Många är oroliga för sina jobb. Vad händer om den byrå jag jobbar på inte får in de uppdrag som man trodde? Vad händer då med min anställning? Det är mycket mänsklig oro kring den egna situationen. 

LÄS MER: Sex ledare om utmaningarna i arbetet: ”Inget är viktigare än kommunikation när det finns oro”

– Regeringen kommer ju just nu med stödpaket för att hjälpa olika sektorer genom krisen, men vi märker att det kan vara svårt att som enskild individ veta vad de här åtgärderna betyder för just mig. Därför har vi jurister som hela tiden följer vad som händer och fyller i med info, vilket kan skapa en större trygghet. 

Många frågor kommer också från DIK:s medlemmar inom kommunikationsbranschen som är egenföretagare, berättar Anna Troberg. 

– Som egenföretagare är du ännu mer sårbar vad gäller den här typen av situationer. Tryter uppdragen så tryter pengarna och när det händer går det oftast väldigt fort och du har inte samma skyddsnät som den som är anställd. Många tror att man bara kan vara med i facket om man är anställd, men det stämmer inte.

Se mer vilka frågor DIK hanterar kopplat till coronaviruset här. 

Vilka råd ger ni på DIK till medlemmar inom kommunikationsbranschen?
– Från vår sida är vi oroliga över situationen för vi vet att det här är en bransch där många människor varken är med i facket eller a-kassan, vilket kan innebära att människor kommer stå helt utan ersättning. Så vårt första råd är att gå med i fack och a-kassa, för även om det finns regler för hur länge du måste ha varit med för att få tillgång till ersättning, så ser den här situationen tyvärr ut att bli långdragen. Det kommer göra dig bättre rustad för att klara av situationen framöver. 

I kristider tycker Anna Troberg dessutom att man ska se över möjligheten att vidareutbilda sig. 

– Det gör att du kan spetsa till din kompetens under lågkonjunkturen och sen ha bättre möjlighet att hoppa på uppgången när det vänder. Då blir det här inte heller endast en tid då du bara sitter och väntar på att det ska bli bättre, utan du tar tag i din egen situation och gör dig mer attraktiv på arbetsmarknaden framöver.

Hur tror ni på DIK att situationen kommer utvecklas?
– Vi märker av att medlemmarna hör av sig mer och mer, för när saker och ting stannar upp händer det väldigt fort. Jag tror att frågorna om vad som kommer hända om arbetsgivaren inte längre kan ha mig kvar kommer öka desto längre det här pågår. Här och nu är det svårt att se vilken tidshorisont det här spelar på, om det skulle handla om några veckor kommer branschen återhämta sig ganska snabbt men drar det ut längre på tiden blir det en betydligt mycket svårare situation. 

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se

Ämnen i artikeln:

CoronavirusetDIK

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.